
 

 

 

Kauzám sa najviac venujú v denníku SME 

 

Analýza: Ako intenzívne médiá informovali o desiatich vybraných kauzách 

(analýza vzhľadom na krátku existenciu nezachytáva pôsobenie Denníka N) 

 

 

Dominika Galmišová 

 

Autorka vypracovala analýzu počas jej polročnej stáže v inštitúte INEKO. Stáž sa uskutočnila 

v rámci programu „Think Tank Young Professional Development Program“ pre mladých 

absolventov vysokých škôl a darom ju podporil Foundation Open Society Institute 

v spolupráci s Think Tank Fund of the Open Society Foundations. Analýzu sme mohli zostaviť 

aj vďaka prístupu do archívu mediálnych výstupov spoločnosti Newton Media. 

 

Editor: Peter Goliaš, riaditeľ INEKO 

 

máj 2015 

 

 

 

 

  

 

INEKO je mimovládna nezisková organizácia, ktorá podporuje ekonomické a sociálne reformy s 

cieľom odstraňovať prekážky dlhodobého pozitívneho vývoja slovenskej ekonomiky a spoločnosti.



2 
 

Úvod 

Nezávislé médiá dohliadajúce nad činnosťou štátu a jeho predstaviteľov sú základným 

predpokladom dobre fungujúcej demokratickej spoločnosti. Druhým predpokladom je dobre 

informovaný občan, ktorý má dnes možnosť výberu z množstva informačných zdrojov. Na to, 

aby posúdil objektivitu média a váhu informácií ktoré prináša, je dobré poznať ich pozadie 

a vlastnícke vzťahy. Z pohľadu prínosu médií pre spoločnosť je dôležitým znakom aj to, ako 

často otvárajú významné kauzy a ako intenzívne informujú o ich vývoji. S cieľom priniesť 

verejnosti aspoň čiastočný prehľad o týchto skutočnostiach, sme sa rozhodli preskúmať, ako 

rýchlo a ako často médiá informovali o desiatich vybraných kauzách z nedávneho obdobia. 

Ide najmä o kauzy, ktoré sa týkajú vysoko postavených politikov alebo predstaviteľov 

verejných inštitúcií, alebo pri ktorých existuje podozrenie z plytvania verejnými zdrojmi. 

Súčasťou analýzy je aj prehľad vlastníkov spravodajsky relevantných médií.  

 

Zoznam sledovaných káuz 

1. Dozorná rada piešťanskej nemocnice obsadená nominantmi strany Smer-SD schválila 

kúpu predraženého CT prístroja 

2. Česká úplatkárska kauza Pandury, v ktorej je zainteresovaný slovenský podnikateľ 

Miroslav Výboh, blízky premiérovi 

3. Predražená a neefektívna reklama na sladkovodné ryby ktorá bola vysielaná na málo 

počúvaných okruhoch 

4. Minister práce Ján Richter odporúčal firmu na externý manažment Star EU, ktorá 

nakoniec vyhrala 70 tendrov zo 70 

5. Podozrivý víťaz mýtneho tendra firma Paywell 

6. Drahé jedlo v štátnych nemocniciach dodané personálne prepojenými firmami 

7. „Zázračne“ výkonná firma ex-predsedu parlamentu Pavla Pašku Komed, ktorá bola 

opozíciou označená za práčku špinavých peňazí 

8. Ex-minister hospodárstva Pavol Pavlis v konflikte záujmov v spore súkromnej firmy 

Port Service a štátneho Fondu národného majetku 

9. Šéf štátnej firmy MH Development odvolaný pre zaplatenie pokuty zo štátnych 

peňazí 

10. Pokuta za nepriznaný úver pre šéfa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Marcela Foraia 

 

  



3 
 

Hlavné zistenia 

- Denník SME a jeho webový portál sme.sk mali najvyšší počet výstupov 
k sledovaným kauzám a navyše 7 z 10 káuz aj otvorili. Z celkového počtu 
1241 zaznamenaných mediálnych výstupov malo sme.sk 121 (9,8%) a denník SME 
116 (9,3%), čo dokopy tvorí pre SME 19,1% z celkového počtu výstupov. Po SME 
nasledovali Hospodárske noviny a hnonline.sk s dokopy 107 výstupmi (8,6%) a na 
treťom mieste RTVS (rozhlas aj televízia) so 103 výstupmi (8,3%).  

- Popri SME otvoril samostatne kauzu už len týždenník Plus 7 dní – išlo o kauzu  
„pokuta pre Foraia“, v ktorej ako prvý upozornil na kauzu nepriznaného úveru na 
luxusný byt riaditeľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Kauzu predraženého 
nákupu CT-čka v piešťanskej nemocnici otvorila spolu so SME aj televízia Markíza. 
Kauzy MH Development a KOMED otvorilo viacero médií v rovnakom čase. 

- RTVS vedie v informovanosti spomedzi televízií, jej komerčné kolegyne 
zareagovali na kauzy vždy (s výnimkou Markízy v kauze CT-čko) až keď došlo na 
významnú udalosť ako odvolávanie ministra a podobne. 

- Medzi týždenníkmi najviac informoval o kauzách Plus 7 dní tesne nasledovaný 
Trendom.  

- Komerčné rádiá Expres a Fun venujú spravodajstvu a publicistike menšiu časť 
vysielacieho času ako verejnoprávne Rádio Slovensko, čo sa prirodzene premietlo 
na menšom počte výstupov. Do Fun rádia sa väčšina káuz vôbec nedostala. 

- O kauze Pandury niektoré médiá (Plus 1 deň, Pravda, Hospodárske noviny) 
informovali v októbri 2012, keď bol zatknutý hlavný podozrivý, ako o českej 
korupčnej kauze a opomenuli fakt, že je v nej zapletený slovenský podnikateľ 
Miroslav Výboh, blízky premiérovi, aj keď to bolo od začiatku známe. Slovenských 
aktérov spomenuli iba SME a Rádio Slovensko. Až v roku 2013 priniesol Trend 
obsiahly článok, v ktorom opisoval blízky vzťah podnikateľa s premiérom.  

- Neefektívnu reklamu na sladkovodné ryby odignorovali všetky televízie aj rádiá, 

týždenníky, z denníkov Pravda, a aj väčšina webových portálov. O kauze písali len 

SME, Hospodárske noviny a Plus 1 deň v tlači aj na webe. A to aj napriek tomu, že 

koncom roka 2014 už bolo jasné, že reklama bola neefektívne zadaná médiám 

s nízkou sledovanosťou a počúvanosťou a úplne sa minula účinku.  

- Kauzu Star EU otvorilo sme.sk, počet výstupov v ďalších médiách výrazne stúpol 

až na piaty deň. Nasledovali skoro tri týždne relatívneho ticha, počas ktorého 

kauzu živilo najmä SME. K téme sa vrátilo viacero médií, až keď opozícia avizovala 

odvolávanie ministra práce Jána Richtera. 

- Na kauzu Paywell ako prvé upozornilo opäť sme.sk, ale tentokrát v tom bolo 

samotné až mesiac, kým si pochybnú firmu s nejasnou vlastníckou štruktúrou 

všimli aj iné spravodajské webstránky a RTVS. Ostatné televízie znovu zareagovali 

až v deň odvolávania ministra financií Jána Počiatka. 

- Kauza predraženého jedla v nemocniciach sa už na druhý deň ocitla na väčšine 
portálov a na tretí aj vo väčšine denníkov, okrem Pravdy. 

- Kauze KOMED sa počas nami skúmaného obdobia vôbec nevenovali televízia TA3, 
rádiá Expres a Fun a neobjavila sa ani v tlačenom .týždni, Trende a Novom čase. 
Najviac o nej informovali denníky Pravda a SME. 

- Kauzu Port Service otvoril denník SME. Nespomenulo ju len Fun rádio a najviac 
o nej písali Hospodárske noviny a hnonline.sk. 



4 
 

- Prípad MH Development sa objavil vo viacerých médiách naraz v októbri 2014 po 
upozorneniach poslanca Miroslava Beblavého. Najintenzívnejšie o kauze 
informovali TA3 a Rádio Slovensko, naopak .týždeň spomenul MH Development 
len vo video reportáži na webe, do tlače sa nedostal. 

- Kauzu „pokuta pre Foraia“ otvoril týždenník Plus 7 dní ešte vo februári 2014 a 
najviac o nej písala Pravda. V januári 2015 ústavný súd pokutu potvrdil a prípad 
spomenulo okrem Pravdy aj SME. Celkovo sa prípadu médiá venovali veľmi málo, 
v komerčných televíziách ani rádiách sa neobjavila vôbec. 

 
Graf 1: Webové portály – počet mediálnych výstupov týkajúcich sa vybraných káuz 

 
Zdroj: INEKO 
 
Graf 2: Denníky – počet mediálnych výstupov týkajúcich sa vybraných káuz 

 
Zdroj: INEKO 

 
  

121

78
68 62 61 61 60

50 44 41
33 32

20
13

116

36 35 29
18

SME Pravda Plus 1 deň HN Novýčas



5 
 

Graf 3: Televízie – počet mediálnych výstupov týkajúcich sa vybraných káuz 

 
Zdroj: INEKO 
 
Graf 4: Rozhlasové stanice – počet mediálnych výstupov týkajúcich sa vybraných káuz 

 
Zdroj: INEKO 

 
  

45

29 27 25

STV TA 3 Markíza JOJ

56

20

9

Rádio Slovensko Expres Fun rádio



6 
 

Graf 5: Týždenníky – počet mediálnych výstupov týkajúcich sa vybraných káuz 

 
Zdroj: INEKO 
 
Poznámka: Aj keď .týždeň skončil v tabuľkách spomedzi týždenníkov na poslednom mieste, 
disponuje žurnalistami, ktorí podľa nášho názoru robia kvalitnú investigatívu na témy 
z oblastí súdnictva, zahraničnej politiky a iných oblastí, ktoré sa však s našim výberom 
nestretli. Týždenník Trend uverejňuje väčšinu obsahu na webovom portáli, preto tiež môže 
z tabuliek vyplývať, že sa kauzám venuje málo. 
 
  

19

16

8

Plus 7 dní TREND .týždeň



7 
 

Metodika 

Výskum začal v novembri 2014. Ako prvé sme identifikovali najsledovanejšie a spravodajsky 

relevantné médiá a zostavili ich vlastnícku štruktúru (pozri prílohu). Rebríček sledovanosti 

tlače, televízií a rádií sme zostavili podľa štatistík agentúry MEDIAN a počty reálnych 

užívateľov webového spravodajstva z meraní AIM monitora. Zamerali sme sa najmä na 

kauzy, ktoré rezonovali médiami v druhej polovici roka 2014 a začiatkom 2015, pričom 

niektoré prebiehali už niekoľko rokov. Keďže väčšina káuz ešte nie je uzavretá, výskum sme 

časovo ohraničili. Vybrali sme kauzy, ktoré boli spojené s vysokými štátnymi úradníkmi alebo 

plytvaním verejnými financiami. V niekoľkých prípadoch ministri kvôli prepojeniu s kauzou 

čelili odvolávaniu, ale iba v prípade CT-čka o svoje miesta ministerka zdravotníctva Zuzana 

Zvolenská a podpredsedníčka parlamentu Renáta Zmajkovičová naozaj aj prišli.  

Hlavný zdroj mediálnych výstupov bol archív Newton Media spolu so samotnými stránkami 

online denníkov, týždenníkov a webového spravodajstva. Do súčtov sme zahrnuli originálne 

články, ale aj články prebraté od tlačových agentúr, do úvahy sme nebrali iba tie, ktoré kauzy 

spomenuli len jednou vetou. V niektorých prípadoch priniesli webové portály online 

spravodajstvo, kedy udalosť neustále sledovali a článok priebežne aktualizovali. V týchto 

prípadoch sme takýto článok počítali iba za jeden mediálny výstup, nezohľadňovali sme 

každú aktualizáciu ako nový výstup. Pri televíznom a rozhlasovom vysielaní sme počítali 

samostatne každú reláciu, aj keď boli viaceré v jeden deň (napríklad keď bola rovnaká 

reportáž uvedená v novinách o 12:00 a v novinách o 17:00, rátali sme to ako dva rôzne 

výstupy). 

Kauzy, ktoré sme vybrali, mali rôzne dlhé trvanie, od niekoľkých týždňov až po niekoľko 
rokov, čo sa odrazilo aj na množstve výstupov. Špeciálnym prípadom bola kauza nákupu 
predraženého CT-čka v piešťanskej nemocnici z konca roka 2014, ktorá bola médiami 
reportovaná najintenzívnejšie. Z kauzy sme pre ilustráciu uviedli prvý týždeň, počas ktorého 
sa stihla objaviť v každom médiu okrem týždenníka .týždeň, ktorý vychádza v pondelok, a v 
ktorom sa k téme vyjadrili až v nasledujúcom vydaní z 10. novembra 2014.  

Z kapacitných dôvodov sme sa zamerali na počty článkov, mieru investigatívy sme hlbšie 
neposudzovali. Z dôvodu krátkej existencie sme do prieskumu nezahrnuli Denník N. 
 

 
  



8 
 

K jednotlivým kauzám 
 

Kauza č. 1: CT prístroj 
 

Na podozrivý nákup CT prístroja v piešťanskej nemocnici za 1,6 milióna eur (v Českej 
republike stálo porovnateľné CT-čko o takmer milión eur menej) upozornili tamojší lekár 
a zdravotná sestra. Do médií kauzu priniesla televízia Markíza a denník SME naraz vo 
štvrtok 30. novembra 2014. Po víkende sa už správa o CT-čku objavila takmer vo všetkých 
médiách, i keď spočiatku len na webových stránkach novín, neskôr aj v tlačených verziách, 
po tom, čo pozornosť upútala rezignácia ministerky zdravotníctva. Najviac článkov uverejnili 
počas prvého týždňa portály denníkov a spravodajské portály, najmenej rádiá Expres a Fun, 
televízia TA3 a týždenníky, ktorým stihlo vyjsť iba jedno číslo. Počas celého trvania kauzy 
bolo uverejnených takmer 2000 mediálnych výstupov, čím sa CT-čko stalo najväčšou kauzou 
posledného obdobia. Barbora Demešová z Markízy získala za medializáciu kauzy ocenenie 
Najlepší analyticko-investigatívny príspevok v elektronických médiách a Cenu Zastavme 
korupciu v súťaži Novinárska cena roka 2014. 

 
Otvorenie kauzy: Prvé zmienky boli článok na sme.sk a reportáž na Markíze  
http://ekonomika.sme.sk/c/7468139/tender-v-piestanskej-nemocnici-rozhodli-stotiny-

percenta.html 

Graf 6: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy CT počas prvého týždňa od jej 
otvorenia 

 
Zdroj: INEKO 

  

26

20
18 18 18 17 17 16 16 15 15 15 14 13

11
9

7 7 7 7 7 7
5 5 4 3 2 1

http://ekonomika.sme.sk/c/7468139/tender-v-piestanskej-nemocnici-rozhodli-stotiny-percenta.html
http://ekonomika.sme.sk/c/7468139/tender-v-piestanskej-nemocnici-rozhodli-stotiny-percenta.html


9 
 

Kauza č. 2: Pandury 
 
Najdlhšie monitorovanou kauzou bol nákup obrnených vozidiel Pandury, ktorá sa začala v 
Českej republike ešte v roku 2010 a neskôr v nej vystúpili aj aktéri zo Slovenska, spomenutý 
bol dokonca aj premiér. V českých médiách bola kauza intenzívne prepieraná a v slovenských 
sa sprvu objavila len informatívne. Po tom, čo bol s úplatkárskym škandálom spomenutý 
slovenský podnikateľ blízky premiérovi, konkrétne v denníku SME v rozhovore s českým 
reportérom, ktorý sa kauze venoval, by sme predpokladali zvýšený záujem médií. 
Zareagovala však len hŕstka z nich. Kvôli dlhotrvajúcemu súdnemu sporu sa kauza ťahala 
skoro dva roky a po tom, čo bol v októbri 2012 hlavný obvinený zatknutý, sa jej začali 
venovať hlavne webové portály denníkov. Aj napriek tomu však niektoré médiá (Plus 1 deň, 
Pravda, Hospodárske noviny) neuviedli fakt, že v kauze bol zainteresovaný slovenský 
podnikateľ Miroslav Výboh, ktorý bol v svedectvách obvinený z pýtania úplatku 
a vypovedal pred súdom. Spomenuli to len SME a Rádio Slovensko. Až v roku 2013 
priniesol Trend obsiahly článok, v ktorom opisoval blízky vzťah podnikateľa s premiérom. 
Kauza opäť na rok utíchla a v roku 2014 sa opäť objavila, keď obvinený český lobista na súde 
opísal aké úlohy v kauze zastávali slovenskí aktéri. Tieto skutočnosti opäť odignorovali napr. 
Pravda a všetky televízie aj rádiá. Kauza stále nie je uzavretá ani začiatkom roka 2015.  
 

Otvorenie kauzy: Kauzu sme monitorovali od bodu keď boli v jej súvislosti spomenutí 

slovenskí aktéri. Prvý článok bol zverejnený na portály sme.sk: 

http://ekonomika.sme.sk/c/5545770/reporter-z-kauzy-minomety-investigativa-uzasna-

detektivka.html 

 

Graf 7: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „Pandury“ 

 
Zdroj: INEKO 

  

21 21

15

8
6 5 5 5 4 4 4 4 3 3 3 2 2 2 2 2 2 1 1 1 1 1 1

http://ekonomika.sme.sk/c/5545770/reporter-z-kauzy-minomety-investigativa-uzasna-detektivka.html
http://ekonomika.sme.sk/c/5545770/reporter-z-kauzy-minomety-investigativa-uzasna-detektivka.html


10 
 

Kauza č. 3: Reklama na ryby 

Ďalšia kauza, ktorá sa ťahala viac rokov bola reklama na sladkovodné ryby, ktorou chcelo 

ministerstvo hospodárstva spropagovať domáci rybolov a zvýšiť tak konzumáciu rýb. Ako 

prvý zareagoval denník SME na fakt že plánovaná kampaň má byť mimoriadne drahá. O rok 

neskôr, v decembri 2012, sme.sk informovalo, že ministerstvo zadalo reklamu televízii TA3 

za vyše 600 tisíc eur, ktoré mali ísť z eurofondov. Až do konca roka 2012 sa v niekoľkých 

článkoch ku kauze vyjadril iba denník SME a Hospodárske noviny. V 2013 sa pridali 

pluska.sk a Plus 1 deň. V novembri 2014 SME, Pluska a HNky opäť písali, že ministerstvo 

vynaložilo ďalších 180 tisíc eur na spoty v desiatom najpočúvanejšom rádiu Best FM, stým, že 

rádio len týždeň pred tým zdvojnásobilo ceny v cenníku. Okrem týchto troch sa však 

o reklame, na ktorú boli plytvané verejné financie, nezmienilo ani jedno z nami sledovaných 

médií. A to aj napriek tomu, že koncom roka 2014 už bolo jasné, že reklama bola neefektívne 

zadaná médiám s nízkou sledovanosťou a počúvanosťou a úplne sa minula účinku.  

Otvorenie kauzy: Jeden z prvých článkov bol zverejnený na sme.sk: 

http://www.sme.sk/c/5919497/reklama-na-ryby-bude-stat-milion.html 
 

Graf 8: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „Reklama na ryby“ 

 
Zdroj: INEKO 

  

11

8

3
2 2

1

http://www.sme.sk/c/5919497/reklama-na-ryby-bude-stat-milion.html


11 
 

Kauza č. 4: Star EU 

Kauza Star EU sa médiami niesla v druhej polovici roka 2014 a opäť ju otvorilo sme.sk po 

zisteniach Konzervatívneho inštitútu, že minister práce Ján Richter odporúčaniami 

dopomohol firme k stopercentnej úspešnosti v tendroch na externý manažment pre obce 

a mestá na čerpanie eurofondov. Až na piaty deň sa záujem a počet článkov podstatne zvýšil. 

Po skoro troch týždňoch relatívneho ticha, počas ktorého kauzu živilo najmä SME, sa 

k téme vrátilo viacero médií, keď opozícia avizovala odvolávanie ministra Richtera. Návrh 

na odvolávanie bol podaný 9. októbra, čo sa tiež prejavilo vo zvýšenom množstve článkov. 

Samotné odvolávanie prebehlo 30. októbra a bolo pre médiá jednoznačne najzaujímavejšie. 

V tomto bode dokonca kauzu spomenuli aj televízie JOJ a Markíza, ktoré ju do toho dňa 

ignorovali. Minister odvolaný nebol a kauza je momentálne na stole Európskeho úradu pre 

boj proti podvodom. K téme Star EU sa od novembra 2014 média vracajú len sporadicky.  

Otvorenie kauzy: Prvý článok bol zverejnený na sme.sk: 

http://www.sme.sk/c/7349096/kuhn-eurofondy-sa-tuneluju-systematicky-a-

premyslene.html?utm_source=link&utm_medium=rss&utm_campaign=rss 

 

Graf 9: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „Star EU“ 

 
Zdroj: INEKO 

  

28 27

11 10 10 9 8 7 6 6 6 6
4 4 4 4 3 2 2 2 2 2 2 2 2 1 1 1 1

http://www.sme.sk/c/7349096/kuhn-eurofondy-sa-tuneluju-systematicky-a-premyslene.html?utm_source=link&utm_medium=rss&utm_campaign=rss
http://www.sme.sk/c/7349096/kuhn-eurofondy-sa-tuneluju-systematicky-a-premyslene.html?utm_source=link&utm_medium=rss&utm_campaign=rss


12 
 

Kauza č. 5: Paywell 

Minister financií Ján Počiatek čelil odvolávaniu kvôli kauze s firmou Paywell ktorá 

podozrivým spôsobom vyhrala tender na overovanie platieb elektronického diaľničného 

mýta. Kauza mala rovnaký priebeh ako Star EU, médiá sa zaujímali hlavne o odvolávanie 

ministra. Ako prvé na firmu upozornilo opäť sme.sk, ale tentokrát v tom bolo samotné až 

mesiac, kým si pochybnú firmu s nejasnou vlastníckou štruktúrou všimli aj iné 

spravodajské webstránky a RTVS. Ostatné televízie znovu zareagovali až v deň odvolávania 

ministra. Kauza, podobne ako predošlá, do konca roka 2014 utíchla a spomínali ju len 

v súvislosti s inými podobnými schránkovými prípadmi. 

Otvorenie kauzy: Prvý článok bol zverejnený na sme.sk 

http://ekonomika.sme.sk/c/7460240/prehresky-v-myte-mozu-zehlit-postari.html 
 

Graf 10: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „Paywell“ 

 
Zdroj: INEKO 

  

23

14
13 13

12
11 11

10 10

8
7

6
5 5 5

4 4
3 3 3 3

1 1 1 1 1 1 1

http://ekonomika.sme.sk/c/7460240/prehresky-v-myte-mozu-zehlit-postari.html


13 
 

Kauza č. 6: Jedlo v nemocniciach 

Začiatkom decembra 2014 prinieslo SME spolu s Transparency International Slovensko 

informáciu o predražených dodávkach jedla v štyroch štátnych nemocniciach. Personálne 

prepojené firmy Hospital Catering Solution a Dora Gastro s pozadím v schránkach 

v Luxembursku získali zákazku od štátu na desať rokov. Kedže zdravotníctvo bolo v tom 

období pod lupou novinárov, kauza sa už na druhý deň ocitla na väčšine portálov a na tretí 

aj vo väčšine denníkov, okrem Pravdy. Média o kauze informovali veľmi rovnomerne, v tlači 

ju nespomenul len .týždeň a v éteri Fun rádio. Výrazne najviac informovalo opäť SME 

a sme.sk. 

Otvorenie kauzy: Prvý článok bol zverejnený na na sme.sk 

http://ekonomika.sme.sk/c/7534782/v-nemocnici-prejeme-miliony-stopy-vedu-do-

luxemburgu.html 

 

Graf 11: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „Jedlo v nemocniciach“ 

 
Zdroj: INEKO 

  

14
13

7 7
6 6

5
4 4 4 4

3 3 3
2 2 2 2 2 2

1 1 1 1 1 1 1

http://ekonomika.sme.sk/c/7534782/v-nemocnici-prejeme-miliony-stopy-vedu-do-luxemburgu.html
http://ekonomika.sme.sk/c/7534782/v-nemocnici-prejeme-miliony-stopy-vedu-do-luxemburgu.html


14 
 

Kauza č. 7: KOMED 

Po udalostiach s CT-čkom (pozri kauzu č. 1) sa na predsedu parlamentu Pavla Pašku zosypala 

aj kauza s jeho firmou KOMED, ktorá s jedným alebo žiadnym zamestnancom vykazovala 

podozrivo vysoké zisky. Navyše bývalý predseda parlamentu nepriznal zisky z tejto firmy, 

v ktorej bol jediným konateľom Opoziční poslanci ju označili za práčku špinavých peňazí 

a pripojili ju k dôvodom na jeho odvolávanie. Na podozrivú firmu upozornil opozičný 

poslanecDaniel Lipšic, na čo hneď v ten deň zareagovalo viacero médií naraz. Dňa 19. 

novembra 2014 uverejnila Aliancia Fair Play blog v ktorom skonkretizovala zázračne vysoké 

finančné úspechy firmy KOMED, čo opäť zdvihlo intenzívnu vlnu reakcií od opozície aj médií. 

Kauze sa počas nami skúmaného obdobia vôbec nevenovali televízia TA3, rádiá Expres 

a Fun a neobjavila sa ani v tlačenom .týždni, Trende a Novom čase. Najviac informovali 

Pravda a SME. 

Otvorenie kauzy: O kauze začali písať v takmer rovnakom čase dňa 7. novembra 2014 portály 
webnoviny.sk, pravda.sk, etrend.sk, topky.sk a aktualne.sk. Jeden z prvých článkov 
zverejnený na webnoviny.sk: 
http://www.webnoviny.sk/slovensko/clanok/887376-paska-nepriznal-vsetky-svoje-prijmy-
lipsic-ho-chce-odvolat/ 
 
 
Graf 12: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „KOMED“ 

 
Zdroj: INEKO 
  

7

6

5 5

4 4 4 4

3 3 3

2 2 2 2

1 1 1 1 1 1 1

http://www.webnoviny.sk/slovensko/clanok/887376-paska-nepriznal-vsetky-svoje-prijmy-lipsic-ho-chce-odvolat/
http://www.webnoviny.sk/slovensko/clanok/887376-paska-nepriznal-vsetky-svoje-prijmy-lipsic-ho-chce-odvolat/


15 
 

Kauza č. 8: Port Service 

Ministra hospodárstva Pavla Pavlisa sa na konflikt záujmov podľa článku uvedeného nižšie 

pýtalo SME už v roku 2011, kedy figuroval v spore medzi štátnym Fondom národného 

majetku a súkromnou firmou Port Service. Ako bývalý šéf firmy Port Service neskôr zasadol 

do dozornej rady Fondu. V januári 2015 sme.sk konkretizovalo, že firme ide o odškodné 60 

miliónov eur za údajne nezákonnú privatizáciu Slovenskej plavby a prístavov. Kauzu 

nespomenulo len Fun rádio a najviac o nej písali Hospodárske noviny a hnonline.sk. 

Otvorenie kauzy: Prvý článok na sme.sk: 

http://ekonomika.sme.sk/c/7610893/byvala-firma-ministra-pavlisa-moze-zarobit-na-state-

vdaka-pozicke-od-neho.html 

 

Graf 13: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „Port Service“ 

 
Zdroj: INEKO 

  

7

6 6 6 6

5 5

4 4 4 4 4

3 3 3 3 3 3 3

2 2 2 2 2

1 1 1 1

http://ekonomika.sme.sk/c/7610893/byvala-firma-ministra-pavlisa-moze-zarobit-na-state-vdaka-pozicke-od-neho.html
http://ekonomika.sme.sk/c/7610893/byvala-firma-ministra-pavlisa-moze-zarobit-na-state-vdaka-pozicke-od-neho.html


16 
 

Kauza č. 9: MH Development 

Kauza MH Development sa rozpútala v októbri 2014 po tom, čo vyšlo najavo, že šéf tejto 

štátnej spoločnosti Ladislav Košecký zaplatil pokutu, ktorú mu udelil parlamentný výbor pre 

nezlučiteľnosť funkcií, zo štátnych peňazí. Štátna spoločnosť mu tiež prenajímala jeho vlastné 

auto. Minister hospodárstva Pavol Pavlis ho na podnet opozičného poslanca Miroslava 

Beblavého z funkcie odvolal. V novembri, po tom ako ho polícia aj obvinila z porušovania 

povinnosti pri správe cudzieho majetku, médiá odhalili aj úzke rodinné vzťahy medzi 

Košeckým a bývalým prezidentom Ivanom Gašparovičom. Vykonával tiež stavebný dozor pri 

stavbe vily exprezidentovho syna, ktorá nebola skolaudovaná a bola označená za čiernu 

stavbu. Kauza poslúžila aj opozícii pri neúspešnom odvolávaní premiéra Fica v novembri 

2014. Prípad MH Development sa objavil vo viacerých médiách naraz v októbri 2014 po 

upozorneniach Miroslava Beblavého. Najintenzívnejšie o kauze informovali TA3 a Slovenský 

rozhlas, naopak .týždeň spomenul MH Development len vo video reportáži na webe, do 

tlače sa nedostal. 

Otvorenie kauzy: O kauze začali písať v jeden deň portály pravda.sk, hnonline.sk, cas.sk, 

etrend.sk, tvnoviny.sk, ta3.com, aktuálne.sk, teraz.sk, webnoviny.sk, a v reportážach 

informovali televízie TA3, RTVS a rádio Expres. Jeden z prvých článkov zverejnený na teraz.sk: 

http://www.teraz.sk/eurovolby-2014/beblavy-ziada-odvolat-manazera-kosecky/103460-

clanok.html 

 

Graf 14: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „MH Development“ 

 
Zdroj: INEKO 

  

11 11

9

8 8 8

7

6 6

5 5

4 4 4 4 4 4

3 3 3

2 2

1 1 1 1

http://www.teraz.sk/eurovolby-2014/beblavy-ziada-odvolat-manazera-kosecky/103460-clanok.html
http://www.teraz.sk/eurovolby-2014/beblavy-ziada-odvolat-manazera-kosecky/103460-clanok.html


17 
 

Kauza č. 10: Pokuta pre Foraia 

Pokutou pre šéfa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Marcela Foraia sa začali zaoberať médiá 

ešte minulý rok. O tri mesačné platy mal prísť z dôvodu nepriznania úveru na financovanie 

kúpy bytu v majetkovom priznaní. Kauzu otvoril týždenník Plus 7 dní ešte vo februári 2014 a 

najviac o nej písala Pravda. V januári 2015 ústavný súd pokutu potvrdil a prípad spomenulo 

okrem Pravdy aj SME. Celkovo sa prípadu médiá venovali veľmi málo, v komerčných 

televíziách ani rádiách sa neobjavila vôbec. 

Otvorenie kauzy: Jeden z prvých článkov na pravda.sk 

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/310039-sef-statnej-poistovne-forai-mlci-o-

luxusnom-byte/ 

 

Graf 15: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa kauzy „Pokuta pre Foraia“ 

 
Zdroj: INEKO 

  

6

4 4

3

2 2 2

1 1 1 1 1 1 1

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/310039-sef-statnej-poistovne-forai-mlci-o-luxusnom-byte/
http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/310039-sef-statnej-poistovne-forai-mlci-o-luxusnom-byte/


18 
 

Príloha: Vlastníci spravodajsky relevantných médií 

Dátum zisťovania: február 2015 

Poznámky k niektorým vlasníkom:  

 Ringier Axel Springer Media AG - vlastní vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovakia - 

vydáva denník Nový čas a prevádzkuje portály čas.sk a aktuality.sk  

 Penta - investor agentúry SITA a dcéry Namav pri nadobudnutí 45% podielu vo 

vydavateľstve Petit Press, ktoré vydáva denník SME, regionálnu tlač a prevádzkuje 

portál sme.sk 

 Penta - investor spoločností Media TPR, Media TPH a V3 MP ktoré vlastnia 

vydavateľstvá Trend Holding, vydavateľa týždenníka Trend a prevádzkovateľa portálu 

etrend.sk a Spoločnosť 7 Plus, vydavateľa denníka Plus 1 deň a týždenníka Plus 7 dní a 

prevádzkovateľa portálu pluska.sk 

 Peter Vajda - predseda predstavenstva spoločnosti Prvá slovenská investičná skupina 

ktorá vlastní 55% vo vydavateľstve Petit Press, ktoré vydáva denník SME, regionálnu 

tlač a prevádzkuje portál sme.sk 

 Andrej Babiš - vlastník spoločnosti Agrofert pod ktorú patrí mediálny dom MAFRA a 

vydavateľstvo Mafra Slovakia, ktoré vydáva denník Hospodárske noviny a 

prevádzkuje portál hnonline.sk 

 Ivan Kmotrík - vlastník spoločnosti Grafobal Group, pod ktorú patri mediálna 

agentúra Unimedia a spoločnosť C.E.N., ktorá je vysielateľom televízie TA3 a 

prevádzkovateľom portálu ta3.com 

 J&T- spoločnosť je označovaná za vlastníka firmy JOJ Media House, ktorá vlastní firmu 

Slovenská produkčná, ktorá je nástupcom spoločnosti J&T Media Enterprises a 

vysielateľom televízie JOJ a prevádzkovateľom portálu noviny.sk 

 Karol Biermann - vlastník spoločnosti Florena, ktorá vlastní vydavateľstvo Perex, ktoré 

vydáva denník Pravda a prevádzkuje portál pravda.sk 

Poznámky k metodike: 

Veľkosť časti koláča pre jednotlivé médiá zodpovedá pomeru ich sledovanosti, resp. čítanosti 

v rámci zobrazovaných spravodajsky relevantných médií. Údaje o čítanosti, resp. 

sledovanosti jednotlivých médií sú za 2. a 3. kvartál 2014 a prevzali sme ich z agentúry 

Median MML-TGI. 

 

  



19 
 

Graf 16: Vlastníci spravodajsky relevantných denníkov 

 
Zdroj: INEKO  

Nový čas - Ringier Axel 
Springer 

39% 

SME - 
PENTA 

7% SME - PSIS 
9% 

Regionálne denníky 
Korzár - PSIS 

5% 

Regionálne denníky 
Korzár - Penta 

4% 

Plus 1 deň - PENTA 
15% 

Hospodárske noviny - 
Andrej Babiš 

7% 

Pravda - Karol 
Biermann 

14% 

Denníky 
relevantné médiá 



20 
 

Graf 17: Vlastníci spravodajsky relevantných televízií 

 
Zdroj: INEKO  

TV Markíza CME 
Slovak Holdings  

50% 

TV JOJ - J&T 
29% 

RTVS - Slovenská 
republika 

18% 

TA3 - Ivan Kmotrík 
3% 

Televízie 



21 
 

Graf 18: Vlastníci spravodajsky relevantných rádií 

 
Zdroj: INEKO   

Expres - Bauer Ausland 
41% 

Rádio Slovensko - 
Slovenská republika 

35% 

FUN - Kollár, Ziman, 
Struhár 

24% 

Rádiá 



22 
 

Graf 19: Vlastníci spravodajsky relevantných týždenníkov 

 
Zdroj: INEKO   

Reginálne týždenníky 
MY - Penta 

23% 

Regionálne týždenníky 
MY - PSIS 

31% 

Plus 7 dní - Penta 
38% 

Trend - Penta 
4% 

.týždeň - Hríb, 
Kvasnica, NEC ARTE 

4% 

Týždenníky 



23 
 

Graf 20: Vlastníci spravodajsky relevantných webových portálov 

 
Zdroj: INEKO 

cas.sk  - RAS 
12% 

aktuality.sk - RAS 
17% 

aktuálne.sk - Penta 
5% 

etrend.sk - Penta 
5% 

pluska.sk - 
Penta 

8% 
sme.sk - Penta 

12% 

sme.sk - PSIS 
13% 

noviny.sk - JOJ Media 
House (J&T) 

4% 

hnonline.sk - Andrej 
Babiš 

1% 

tvnoviny.sk - CME 
Slovak Holdings 

6% 

pravda.sk - 
Karol Biermann 

4% 

topky.sk - Slovak 
Telecom 

10% 

webnoviny.sk - SITA 
2% 

TASR - Slovenská 
republika 

3% 

Najnavštevovanejšie spravodajské portály 


