Dátum: 21.09.2006
PIRLS definuje čitateľskú gramotnosť ako "schopnosť porozumieť a používať také písomné jazykové formy, ktoré spoločnosť vyžaduje, a/alebo ktoré majú hodnotu pre jednotlivca. Mladí čitatelia dokážu konštruovať význam z rozmanitých textov. Čítajú za účelom vzdelávania sa, účasti v čitateľskej komunite a pre zábavu1."
PIRLS skúma tieto štyri čitateľské kompetencie (pri každej uvádzame charakteristiku a príklady úloh2):
Lokalizovať špecifickú informáciu alebo myšlienku v texte, ktorá je dôležitá pre porozumenie významu textu, príp. dokázať si takúto informáciu zapamätať a zreprodukovať.
Príklady úloh:
Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):
Schopnosť dedukovať z textu (vyvodzovať informácie, myšlienky a súvislosti, ktoré nie sú explicitne formulované v texte a usudzovať na nejaký význam alebo súvislosť medzi myšlienkami textu).
Príklady úloh:
Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):
Konštruovať význam nad rámec textu, nachádzať súvislosti medzi myšlienkami textu, zhŕňať informácie a zvažovať širšie dôsledky obsahu textu.
Príklady úloh:
Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):
Kriticky hodnotiť prečítaný text nielen z hľadiska obsahu, ale aj foriem, reflektovať štruktúry textu, jazykové prostriedky, literárne útvary, autorov osobný pohľad a štýl, vychádzať pri hodnotení textu zo svojho chápania sveta a predchádzajúcich čitateľských skúseností.
Príklady úloh:
Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):
1 CAMPBELL, J. R. et al. 2001. Framework and Specifications for PIRLS Assessment 2001. Boston : Boston College, 2001, s. 3. Dostupné na http://isc.bc.edu/pirls2001i/pdf/PIRLS_frame2.pdf.
2 PIRLS : Teoretické východiská štúdie. Dostupné na http://www.statpedu.sk/buxus/generate_page.php?page_id=686.