Čitateľská gramotnosť podľa PIRLS

Dátum: 21.09.2006

PIRLS definuje čitateľskú gramotnosť ako "schopnosť porozumieť a používať také písomné jazykové formy, ktoré spoločnosť vyžaduje, a/alebo ktoré majú hodnotu pre jednotlivca. Mladí čitatelia dokážu konštruovať význam z rozmanitých textov. Čítajú za účelom vzdelávania sa, účasti v čitateľskej komunite a pre zábavu1."

PIRLS skúma tieto štyri čitateľské kompetencie (pri každej uvádzame charakteristiku a príklady úloh2):

1. Porozumenie explicitne vyjadreným informáciám a ich vyhľadávanie

Lokalizovať špecifickú informáciu alebo myšlienku v texte, ktorá je dôležitá pre porozumenie významu textu, príp. dokázať si takúto informáciu zapamätať a zreprodukovať.

Príklady úloh:

  • vyhľadať informáciu, ktorá sa vzťahuje ku konkrétnemu čitateľskému cieľu
  • vyhľadať určité myšlienky
  • vyhľadať definície slov alebo slovných spojení
  • určiť prostredie príbehu (napr. čas, miesto)
  • nájsť hlavnú tematickú vetu alebo hlavnú myšlienku (ak je explicitne vyjadrená)

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

2. Vyvodenie priamych záverov

Schopnosť dedukovať z textu (vyvodzovať informácie, myšlienky a súvislosti, ktoré nie sú explicitne formulované v texte a usudzovať na nejaký význam alebo súvislosť medzi myšlienkami textu).

Príklady úloh:

  • vyvodiť, že jedna udalosť bola príčinou inej
  • stanoviť hlavnú myšlienku rady čiastkových argumentov
  • určiť, k čomu sa vzťahuje zámeno
  • identifikovať zovšeobecnenia vyskytujúce sa v texte
  • opísať vzťah medzi dvoma postavami

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

3. Interpretácia a integrácia myšlienok a informácií

Konštruovať význam nad rámec textu, nachádzať súvislosti medzi myšlienkami textu, zhŕňať informácie a zvažovať širšie dôsledky obsahu textu.

Príklady úloh:

  • rozpoznať hlavné posolstvo alebo tému textu
  • zvážiť alternatívnu možnosť konania postáv
  • porovnať a uviesť do kontrastu informácie z textu
  • posúdiť náladu alebo tón príbehu
  • uvažovať o možnom využití informácií z textu v reálnom živote

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

4. Skúmanie a hodnotenie obsahu, jazyka a prvkov textu

Kriticky hodnotiť prečítaný text nielen z hľadiska obsahu, ale aj foriem, reflektovať štruktúry textu, jazykové prostriedky, literárne útvary, autorov osobný pohľad a štýl, vychádzať pri hodnotení textu zo svojho chápania sveta a predchádzajúcich čitateľských skúseností.

Príklady úloh:

  • zhodnotiť pravdepodobnosť, že opísané udalosti mohli skutočne nastať
  • opísať, ako sa autorovi podarilo dosiahnuť prekvapivý koniec
  • posúdiť úplnosť a zrozumiteľnosť informácií v texte
  • určiť stanovisko autora k hlavnej téme
  • opísať, ako výber prídavných mien ovplyvňuje význam

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

1 CAMPBELL, J. R. et al. 2001. Framework and Specifications for PIRLS Assessment 2001. Boston : Boston College, 2001, s. 3. Dostupné na http://isc.bc.edu/pirls2001i/pdf/PIRLS_frame2.pdf.

2 PIRLS : Teoretické východiská štúdie. Dostupné na http://www.statpedu.sk/buxus/generate_page.php?page_id=686.