Čitateľská gramotnosť podľa PISA

Dátum: 21.09.2006

PISA definuje čitateľskú gramotnosť ako "porozumenie, používanie a uvažovanie o písomných textoch, aby jedinec dosiahol svoje ciele, rozšíril si vedomosti a potenciál a aby sa zúčastňoval života v spoločnosti1."

PISA rozlišuje tieto 3 čitateľské kompetencie (pri každej uvádzame charakteristiku podľa úrovni2, pričom úroveň 1 je najnižšia a úroveň 5 najvyššia, a príklady úloh z výskumu PISA 2000):

1. Získavanie informácií

Úroveň 1 – Zaradiť jednu alebo viac nezávislých častí explicitne vyjadrenej informácie, väčšinou s jedným kritériom a malou alebo žiadnou protikladnosťou informácií v texte.

Úroveň 2 – Zaradiť jednu alebo viac častí informácie, a to aj s použitím viacerých kritérií.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 3 – Zaradiť časti informácie a v niektorých prípadoch aj zistiť vzťah medzi nimi. Sústrediť sa na nápadne protichodné informácie.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 4 – Umiestniť a zoradiť alebo skombinovať viaceré informácie. Posúdiť, ktorá z nich je významná pre úlohu.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 5 – Umiestniť a zoradiť alebo skombinovať viaceré časti ťažko dostupných informácií, niektoré z nich môžu byť aj mimo textu. Posúdiť, ktorá informácia v texte je významná pre úlohu. Sústrediť sa na vysoko hodnoverné a/alebo výrazne obsiahle informácie.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

2. Interpretácia textov

Úroveň 1 – Pochopiť hlavnú tému, autorov zámer v texte o známom námete, keď požadovaná informácia v texte nie je nápadná.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 2 – Odhaliť hlavnú myšlienku textu, porozumieť vzťahom a vytvoriť alebo aplikovať jednoduché kategórie. Vysvetliť význam určitej časti textu v prípade, keď informácia nie je nápadná a vyžadujú sa jednoduchšie závery.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 3 – Integrovať niekoľko častí pre odhalenie hlavnej myšlienky. Porozumieť vzťahom, vysvetliť význam slova, frázy. Porovnať a dať do protikladu alebo triediť a brať pri tom do úvahy viaceré kritériá. Sústrediť sa na protichodné informácie.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 4 – Posúdiť text, pochopiť a uplatniť kategórie v neznámom kontexte. Vysvetliť význam časti textu s ohľadom na celkový text, viacznačnosť a myšlienky, ktoré sú v protiklade k očakávaniam alebo sformulované negatívne.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 5 – Vysvetliť význam jemných rozdielov v jazyku alebo preukázať úplné a detailné porozumenie textu.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

3. Uvažovanie a hodnotenie

Úroveň 1 – Urobiť jednoduché spojenia medzi informáciami v texte a bežnými, každodennými vedomosťami.

Úroveň 2 – Urobiť porovnanie alebo spojenie medzi textom a širšími vedomosťami alebo vysvetliť časť textu s využitím osobnej skúsenosti alebo postojov.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 3 – Urobiť spojenie alebo porovnania, podať vysvetlenie alebo vyhodnotiť jednu črtu textu. Preukázať detailné porozumenie textu vo vzťahu k známym, každodenným vedomostiam. Sústrediť sa na menej obvyklé vedomosti.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 4 – Využiť formálne alebo všeobecné vedomosti na vyslovenie hypotézy a kritické zhodnotenie textu. Preukázať presné porozumenie dlhých a zložitých textov.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

Úroveň 5 – Kriticky zhodnotiť alebo vysloviť hypotézu. Sústrediť sa na pojmy, ktoré sú v protiklade k očakávaniam. Dokonale porozumieť dlhému a/alebo zložitému textu.

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

1 OECD 2003. The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills. OECD, 2003. 200 s., s. 108.

2 KORŠ≈áÁKOVÁ, P., TOMENGOVÁ, A. 2004. PISA SK 2003 : Národná správa. Bratislava : Štátny pedagogický ústav, 2004. 40 s. ISBN 80-85756-87-0, s. 23.