Zoznam vybraných sľubov z programového vyhlásenia vlády 2010 – 2014

Dátum: 26.09.2011

  • Za najdôležitejší cieľ preto vláda Slovenskej republiky dnes považuje vytvárať predpoklady pre zvyšovanie kvality života občanov a životnej úrovne.
  • Potrebujeme znovu naštartovať nielen vysoký, ale aj udržateľný ekonomický rast, ktorý so sebou prinesie aj nové pracovné príležitosti.
  • Zdravé a udržateľné verejné financie, zastavenie prudko rastúceho zadlžovania a postupné znižovanie deficitu verejných financií
  • Zlepšovanie v posledných štyroch rokoch stále sa zhoršujúceho podnikateľského prostredia, čo je nevyhnutný predpoklad prílevu investícií a rastu zamestnanosti
  • Odstránenie bariér rastu zamestnanosti, napríklad zníženie odvodového zaťaženia celkovo, najmä však u málo kvalifikovanej práce, pružné formy pracovných úväzkov, medzitrh práce
  • Riešenie nových sociálnych rizík: tzv. pracujúcej chudoby, zostarnutia v chudobe a rizika, keď vzdelanie prestáva byt dostatočnou ochranou pred hrozbou nízko platenej práce či nezamestnanosti; súčasný sociálny štát zlyháva pri riešení týchto akútnych sociálnych rizík
  • Dôraz na rast vzdelania, vedy a výskumu, najmä z hľadiska zlepšenia upadajúcej kvality v tejto oblasti (vláda Slovenskej republiky považuje túto oblasť za kľúčovú z hľadiska udržateľnosti rastu ekonomiky a zamestnanosti v budúcnosti)
  • Výrazné zlepšenie v oblasti vymáhateľnosti práva a boja proti korupcii a dôsledné rešpektovanie základných práv a slobôd, vrátane príslušníkov národnostných menšín

1. DEMOKRATICKÝ ŠTÁT

2. HOSPODÁRSKA POLITIKA

  • Ďalšie zoštíhľovanie štátu bude spojené s urobením poriadku vo verejnej správe tak, aby sa kvalita služieb pre ľudí zvyšovala pri súčasnom znižovaní podielu verejných výdavkov na hrubom domácom produkte.
  • Hospodárska politika vlády SR bude vytvárať predpoklady pre zrýchľujúci sa a udržateľný ekonomický rast v podmienkach zostrujúcej sa globálnej konkurencie.

2.1 Verejné financie

2.2 Dane a odvody

3. PODNIKATEĽSKÉ PROSTREDIE, MALÉ A STREDNÉ PODNIKY

3.1 Investície a regionálny rozvoj

  • Vláda SR prehodnotí doterajší a vytvorí funkčný model na podporu prílevu priamych zahraničných investícií vrátane efektívneho fungovania podporných inštitúcií.
  • Vláda SR sprehľadní pravidlá pre poskytovanie investičnej pomoci tak, aby podporovala vytváranie pracovných miest v oblastiach s vysokou nezamestnanosťou, zvyšovanie pridanej hodnoty v priemysle a transfer najnovších poznatkov do praxe.
  • Vláda SR zrealizuje pre zaostalejšie regióny a regióny s vysokou nezamestnanosťou pilotné referenčné projekty na prilákanie investícií v spolupráci s prichádzajúcimi alebo existujúcimi investormi.

3.2 Energetika

  • Preto vláda SR vyvinie úsilie na minimalizáciu politického a verejného vplyvu a zabezpečí odbornú profesionalitu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví a odbornú profesionalitu manažmentu a zástupcov štátu v energetických podnikoch s účasťou štátu.
  • Vláda SR bude vytvárať podmienky pre diverzifikáciu energetických zdrojov, podporovať budovanie energetickej infraštruktúry s dôrazom na regionálne projekty zabezpečujúce prepojenie elektroenergetickej, plynárenskej a ropovodnej sústavy Slovenskej republiky so sústavami susedných štátov a na posilnenie energetickej bezpečnosti regiónu.
  • V oblasti zvýšenia bezpečnosti dodávok plynu bude podporovať vybudovanie severojužného prepojenia spájajúceho LNG terminály v Chorvátsku a Poľsku a prechádzajúceho cez všetky krajiny V4, čím bude vytvorená možnosť pripojenia Slovenskej republiky k významným plynárenským projektom Južného koridoru (Nabucco, South Stream a pod.).
  • Zníženie závislosti od dovozu fosílnych palív vláda SR zabezpečí rozvojom využívania lesnej a poľnohospodárskej biomasy.
  • Odbornou a profesionálnou reguláciou monopolných odvetví energetiky, najmä v prenose a distribúcii, budú prijaté pravidlá zamerané na zvýšenie a zlepšenie ochrany spotrebiteľov a na zabránenie zneužívaniu dominantného postavenia.
  • V štátnych akciových spoločnostiach bude dôsledne uplatňovať princípy transparentného verejného obstarávania, najmä pri investičných projektoch či nákupe služieb.
    Preto vláda SR neumožní výstavbu nového ropovodu cez Žitný ostrov.
  • Vláda SR podporí projekt výstavby jadrového zdroja Jaslovské Bohunice iba pod podmienkou súkromnej investície bez ďalšej účasti štátu.

4. DOPRAVA, REGIONÁLNY ROZVOJ A CESTOVNÝ RUCH

4.1 Doprava

4.2 Pošta a telekomunikácie

4.3 Regionálny rozvoj

4.4 Výstavba a rozvoj bývania

5. PÔDOHOSPODÁRSTVO A ROZVOJ VIDIEKA

  • Vláda SR vytvorí podmienky na rozvoj rastlinnej a živočíšnej výroby tak, aby sa plne využil ich ekonomický potenciál.
  • Vláda SR prispôsobí legislatívu pre priamy predaj farmárskych výrobkov podmienkam v iných členských štátoch EÚ, a to rozšírením na všetky druhy farmárskych výrobkov a zmiernením kritérií na ich výrobu a priamy predaj pri súčasnom zachovaní ich zdravotnej bezchybnosti.
  • Vláda SR zabezpečí dôkladnú a efektívnu kontrolu potravinového reťazca a ochranu spotrebiteľa z hľadiska bezpečnosti potravín tak, aby inšpektori neboli priraďovaní k jednotlivým obchodom a bola zabezpečená objektivita a nestrannosť kontroly.
  • Zároveň zavedie včasný a transparentný systém zverejňovania výsledkov kontrol.
  • V rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky EÚ bude vláda SR presadzovať plošné zrušenie poľnohospodárskych dotácií. Dovtedy sa v záujme zachovania konkurencieschopnosti slovenských poľnohospodárov bude snažiť dosiahnuť nediskriminačné podmienky.
  • Vláda SR posilní vlastnícke práva k pôde. Uskutoční systematickú zmenu riešenia reštitúcií. Náhradný pozemok bude možný získať len v katastri, kde pôvodný nárok vznikol, a v ostatných prípadoch sa uskutoční finančné vyrovnanie.
  • Vláda SR zruší poplatok za vyňatie pôdy z pôdneho fondu.
  • V tejto súvislosti zruší obmedzenia vjazdu cyklistov na lesné cesty.
  • Pri hospodárení v lesoch sa vláda SR zameria na zvýšenie schopnosti lesov zadržiavať vodu tak, aby sa zvýšila protipovodňová funkcia lesov.

6. ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

7. OCHRANA A PODPORA ĽUDSKÝCH PRÁV

  • V krátkom čase pripraví návrhy zmien zákona o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlačový zákon), zákona o štátnom jazyku SR, zákona o občianstve SR, legislatívnych pravidiel vlády SR a i. tak, aby rešpektovali ľudské aj menšinové práva zaručené Ústavou SR aj medzinárodnými dohovormi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
  • Spolupráca vlády SR s aktérmi občianskej spoločnosti bude preto vychádzať z princípu partnerského postavenia mimovládneho sektora vo vzťahu k verejnej moci. To si vyžiada vytvorenie adekvátnych mechanizmov na posilnenie udržateľnosti mimovládnych organizácií, ako aj nezávislých analytických centier a advokačných organizácií.
  • Zlepší výchovu k ľudským právam na školách všetkých stupňov.
  • Presadí moderné chápanie občianstva a ľudských práv do tvorby učebných osnov.
  • Prispeje najmä k zlepšeniu vnútroštátnych slovensko-maďarských vzťahov a vzťahov medzi majoritou a Rómami, presadí inkluzívne chápanie a praktizovanie občianstva.
  • Prioritne vláda SR pripraví návrh zákona o ochrane a podpore zachovania a rozvoja kultúr národnostných menšín, v ktorom zakotví ich integrálne postavenie v kontexte kultúrneho bohatstva a rozmanitosti štátu a definuje pravidlá ich financovania.
  • V oblasti školstva vláda SR podporí zvýšenie kvality vyučovania materinského jazyka, rovnako ako kvalitu a účinnosť vyučovania slovenského jazyka v školách s vyučovacím jazykom menšín.
  • Vláda SR zmení štatút Rady vlády SR pre národnostné menšiny tak, aby tento orgán bol reprezentatívnym a funkčným fórom národnostných menšín v Slovenskej republike a aby im poskytol priestor na efektívnu účasť na riešení vlastných záležitostí.
  • Osobitnú pozornosť bude venovať otázke postavenia, integrácie a rozvoja rómskej komunity ako prierezovej problematiky. V záujme naplnenia tohto cieľa vláda SR posilní postavenie a právomoci splnomocnenca vlády pre rómske komunity a jeho úradu.

8. PRÁCA, SOCIÁLNE VECI, RODINA

  • Preto bude najvyššou prioritou vlády SR v sociálnej oblasti zvyšovanie zamestnanosti a s tým spojená podpora tvorby nových pracovných miest ako najúčinnejšieho prostriedku na zabezpečenie rastu príjmov obyvateľstva.
  • Tvorbe nových a udržaniu existujúcich pracovných miest bráni viacero faktorov, medzi ktorými sú mimoriadne významné vysoké odvodové zaťaženie a nepružnosť pracovného trhu. Vláda SR preto považuje reformu odvodového systému a zmeny v pracovnoprávnych normách za podstatnú súčasť svojho programu na nasledujúce volebné obdobie.
  • Osobitnú pozornosť bude vláda SR venovať finančnej stabilizácii priebežne financovaného systému dôchodkového poistenia a v tejto súvislosti prijme opatrenia na zvýšenie miery úspešnosti výberu poistného a dôsledné vymáhanie pohľadávok.
  • Pre stabilizáciu systému starobného dôchodkového sporenia vláda SR urýchlene prijme opatrenia, ktoré odstránia obmedzenia na investovanie aktív sporiteľov a zároveň zabezpečia dostatočnú ochranu sporiteľov.
  • Vláda SR považuje za nutné nanovo definovať priority v riešení problémov marginalizovaných sociálnych skupín s cieľom posilniť motiváciu ich členov pracovať, vychovávať a vzdelávať deti a starať sa o ľudsky dôstojné bývanie.
  • Vláda SR bude riešiť nerovnoprávne postavenie poskytovateľov sociálnych služieb a ich financovanie.

8.1 Podpora zvyšovania zamestnanosti

  • Preto vláda SR navrhne legislatívne úpravy, ktoré podporia motiváciu nezamestnaných prijať pracovné pozície, a to zavedením kombinácie práce a dávok pre dlhodobo nezamestnaných (medzitrh práce).
  • Vláda SR zainteresuje zamestnávateľov na vytváraní nových pracovných miest pre dlhodobo nezamestnaných úľavami na poistnom na sociálne poistenie a zdravotné poistenie a ďalšími opatreniami, ktoré vytvoria motivačné prostredie nielen pre domácich, ale aj pre zahraničných podnikateľov.
  • Vláda SR zastaví plytvanie finančných prostriedkov v sociálnych podnikoch, dôsledne prešetrí ich doterajšie hospodárenie a prehodnotí opodstatnenosť ich ďalšej existencie.
  • Vláda SR bude presadzovať zmenu Zákonníka práce a ďalších pracovnoprávnych predpisov s cieľom zaviesť pružnejšie pracovné vzťahy a motivovať zamestnávateľov k podpore pracovnej klímy zameranej na zosúladovanie pracovných a rodičovských povinností.
  • S cieľom znižovania neprimeraných nákladov zamestnávateľov vláda SR zruší súbeh výpovednej doby a odstupného.
  • Vláda SR považuje privilégiá odborov za neopodstatnené, a preto rozšíri možnosť uzatvárať vzájomné dohody medzi zamestnávateľmi a zamestnancami na riešenie operatívnych zmien pracovných podmienok.
  • Vláda SR zruší súčasný právny stav možnosti rozširovania záväznosti kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa bez súhlasu príslušného zamestnávateľa pri rešpektovaní platných medzinárodných dohovorov.
  • Spružní podmienky na výkon pracovnej zdravotnej služby a ponechá určenie podmienok zabezpečenia zdravotnej starostlivosti o zamestnancov na individuálnych dohodách.
  • Vláda SR obmedzí súbeh dôchodku a príjmu u štátnych zamestnancov, zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a u zamestnancov v služobnom pomere.

8.2 Sociálne poistenie

  • V systéme sociálneho poistenia bude reforma odvodového systému spojená s revíziou nastavenia sadzieb poistného.
  • Vláda SR bude dôsledne vyžadovať sprísnenie platobnej disciplíny zamestnávateľov a sprísnenie vymáhania pohľadávok.
  • V nemocenskom poistení prijme opatrenia na zníženie zneužívania systému a zavedie dôslednejšiu kontrolu liečebného režimu poistencov.
  • Vláda SR predĺži materskú dovolenku so súčasným zvýšením materského v závislosti od možnosti verejných financií a reformy odvodového systému.
  • Na zvýšenie solidarity v dôchodkovom systéme vláda SR prehodnotí systém valorizácie dôchodkov. Vláda SR zváži zachovanie súčasných solidárnych prvkov a odstráni disproporcie pri určovaní sumy starobných a invalidných dôchodkov.
  • Ako nástroj na zvýšenie solidarity v dôchodkovom systéme vláda SR zavedie minimálny dôchodok tak, aby pri splnení definovaného obdobia poistenia nebol ani jeden poistenec v stave hmotnej núdze.

8.3 Starobné dôchodkové sporenie

8.4 Sociálna pomoc a sociálna podpora

  • Vláda SR vypracuje prísnejšiu a adresnejšiu úpravu podmienok vzniku nároku na pomoc v hmotnej núdzi vrátane výraznejšieho previazania dávky v hmotnej núdzi na aktivitu poberateľa. Vláda SR zavedie pilotný projekt E-pay kariet pre poberateľov dávok v hmotnej núdzi.
  • S cieľom zlepšiť súčasný stav vláda SR odstráni legislatívne prekážky vykonávania zárobkovej činnosti počas poberania rodičovského príspevku a zároveň odstráni diskrimináciu vo výške rodičovského príspevku s fiškálne neutrálnym dosahom.
  • Vláda SR zavedie flexibilnejšie rodičovské dovolenky.
  • Vláda SR obnoví sociálne štipendiá pre deti na základných školách diferencované podľa prospechu.
  • Vláda SR zvýši vekovú hranicu detí, ktoré musia byt umiestnené výlučne v rodinnom prostredí, na šesť rokov.
  • Vláda SR zmení systém financovania poskytovateľov sociálnych služieb tak, aby boli zrovnoprávnené všetky právne formy poskytovateľov, a zavedie právo klientov na výber poskytovateľa sociálnych služieb.

8.5 Rómske osady a marginalizované komunity

  • Vláda SR pripraví zákon o sociálne vylúčených spoločenstvách (SVS), ktorým definuje SVS a stanoví priority a postupy v riešení problémov ich členov.
  • Vláda SR zadefinuje sociálne bývanie a podporí systém prestupného viacstupňového sociálneho bývania založený na princípoch zásluhovosti.
  • Vláda SR urobí opatrenia proti segregácii v školstve a nesprávnemu zaradovaniu detí zo SVS do špeciálnych škôl a zavedie testy zrelosti v rómčine.
  • Pre účinnejšiu ochranu pred kriminalitou vláda SR posilní činnosť Policajného zboru SR. Vláda SR vytvorí podmienky na integráciu Rómov do Policajného zboru SR, na zavedenie tzv. „pochôdzkarov“ SVS a spoluprácu polície s terénnymi pracovníkmi.
  • Vláda SR zavedie analýzy a kontinuálne výskumy SVS (napr. vzdelanie, zamestnanosť, zdravotný stav, kriminalita a pod.), ktoré budú slúžiť na vyhodnotenie dosahov verejných politík a efektivity realizovaných programov.

9. ZDRAVOTNÍCTVO

9.1 Hodnota zdravia a princípy zdravotnej politiky

  • Záťaž financovania zdravotníctva – aj vo forme individuálnych platieb – by mala byt rozložená spravodlivo. Nemôže obmedziť dostupnosť opodstatnenej starostlivosti čí významne zhoršiť finančnú situáciu sociálne ohrozených pacientov.
  • Zdravotníctvo má byt financované udržateľne, bez zadlžovania s negatívnymi následkami pre ďalší rozvoj.

9.2 Verejné zdravotníctvo a prevencia

9.3 Práva pacientov

9.4 Zdravotné poistenie

  • Vláda SR bude podporovať rozvoj zdravotného pripoistenia, ktoré bude pokrývať úhrady zdravotnej starostlivosti nad rámec rozsahu zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného zdravotného poistenia, ako aj iné služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.
  • Vláda SR umožní zdravotným poisťovniam tvorbu zisku za presne stanovených podmienok.
  • Vláda SR rozšíri systém kompenzácie rizikovej štruktúry poistencov s cieľom spravodlivejšieho zabezpečenia systému solidárneho prerozdelenia poistného, ktorý bude zohľadňovať individuálne riziko poistenca.
  • Vláda SR zníži bariéry pre vstup nových subjektov na trh poskytovateľov zdravotného poistenia.

10. ŠKOLSTVO, VEDA, MLÁDEŽ A ŠPORT

  • Vláda SR preto zvýši výšku finančných zdrojov na školstvo, vedu a šport počas volebného obdobia. Poskytnutie týchto zdrojov podmieni zmenou pravidiel a motivácie na všetkých úrovniach tak, aby vytvárali tlak na vyššiu kvalitu, transparentnosť finančných tokov a efektívnosť ich využívania.
  • Vláda SR chce tiež na všetkých úrovniach podporiť zavádzanie medzinárodného rozmeru tak, aby vzdelávacie a výskumné inštitúcie komunikovali, súťažili a boli konkurencieschopné nielen v rámci Slovenska, ale aj medzinárodne
  • Vláda SR bude vo výchove podporovať normy posilňujúce nové zručnosti, interkultúrny dialóg a všeobecne prijímané normy morálky a etiky v spoločnosti.
  • Vláda SR zabezpečí, aby každý občan mal rovnaký prístup ku kvalitnému celoživotnému vzdelávaniu po skončení školskej dochádzky, počas pracovného procesu aj v dôchodkovom veku.

10.1 Základné a stredné školstvo

  • Preto vláda SR pripraví zmenu štátneho vzdelávacieho programu tak, aby podporoval výchovu k sebestačnosti, zodpovednosti za vlastné konanie, šetrnosti a ohľaduplnosti, kritickému mysleniu a mysleniu v súvislostiach, k občianskemu aktivizmu, obhajobe vlastného názoru a rešpektu k názorom druhých ľudí.
  • Vláda SR chce zároveň zásadne zmeniť to, čo sa testuje – od vedomostí k zručnostiam a od merania výstupu k meraniu pridanej hodnoty školy pri vzdelávaní žiakov.
  • Vláda SR zavedie nový systém povinného interného a externého hodnotenia kvality vzdelávania základných a stredných škôl, ktorého cieľom bude nastaviť komplexné zrkadlo škole, ale aj zvýšiť dostupnosť informácií o výstupoch a výsledkoch škôl pre verejnosť.
  • Vláda SR odstráni zbytočnú byrokraciu na školách a voči školám tak, aby sa učitelia mohli sústrediť na čo najlepší výkon pedagogického procesu.
  • Vláda SR zavedie povinný posledný ročník materskej školy s možnosťou alternatívnych riešení pre deti, u ktorých sa preukáže predpoklad úspešného zvládnutia školskej dochádzky aj bez účasti na predškolskom vzdelávaní, a zabezpečí zlepšenie predškolskej diagnostiky.
  • Vláda SR postupne zavedie angličtinu ako povinný cudzí jazyk tak, aby každý absolvent strednej školy vedel plynule rozprávať po anglicky.
  • Vláda SR skvalitní výučbu slovenského jazyka na školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín zmenou metodiky.
  • Vláda SR zruší monopol štátu na učebnice a otvorí trh s učebnicami, zároveň si však ponechá právomoc posúdiť a potvrdiť súlad obsahu učebníc so Štátnym vzdelávacím programom.
  • Zavedie verejný Národný register učebníc Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
  • Vytvorí podmienky pre umiestnenie učebníc na internete a pomôže školám efektívne učebnice nakupovať tak, aby to viedlo k úsporám a zároveň sa rešpektovala vôľa a dobrovoľné rozhodovanie škôl.
  • Okrem vyriešenia problémov s chýbajúcimi učebnicami zvýši konkurenčné prostredie aj ich kvalitu.
  • Vláda SR zabezpečí lepšie využívanie digitálneho vzdelávacieho obsahu, ako aj eLearningu na všetkých úrovniach vzdelávania.
  • Vláda SR považuje za svoj významný ciel lepšie mzdové ohodnotenie pedagogických zamestnancov školstva.
  • Vláda SR bude podporovať ďalšie vzdelávanie učiteľov s dôrazom na prípravu nových a zlepšovanie existujúcich školských vzdelávacích programov. Vylepší systém kariérneho rastu učiteľov tak, aby ho zbavila formalizmu a zdôraznila aktívnu prácu so žiakmi.
  • Vláda SR zrovnoprávni financovanie škôl a školských zariadení bez ohľadu na ich zriaďovateľa.
  • Vláda SR zavedie financovanie školských klubov detí, školských stredísk záujmovej činnosti a centier voľného času prostredníctvom voľnočasových poukazov a zavedie ich centrálnu evidenciu tak, aby prostriedky boli naviazané na účasť detí a mládeže na voľnočasových aktivitách a zároveň sa zabránilo zneužívaniu či formálnemu vykazovaniu činnosti.
  • Vláda SR vytvorí pozitívne motivačné nástroje, aby deti z extrémne chudobných rodín mohli pokračovať v štúdiu aj na strednej škole (štipendiá pokrývajúce všetky náklady).
  • Vláda SR podporí rozširovanie prijímania na stredné školy bez prijímacích skúšok na základe objektívneho hodnotenia schopností detí a zavedie zjednotenie systému štátnych maturitných skúšok na stredných školách.
  • Vláda SR na základe analýzy trhu práce a zamestnávateľských združení zjednoduší štruktúru študijných odborov stredných odborných škôl a bude podporovať rozvoj odborného školstva smerom k posilneniu generických zručnosti, ale aj prepojenia na prax.
  • Vláda SR vytvorí podmienky pre zvýšenie celkového objemu športových aktivít žiakov počas vyučovania a vo voľnom čaše. Škola bude otvorená po celý deň a vláda SR odstráni bariéry brániace tomu, aby škola bola využívaná pre šport a umenie aj v čase po vyučovaní.

10.2 Vysoké školstvo a veda

  • Vláda SR prijme ucelený súbor opatrení, ktoré posilnia kvalitu slovenských vysokých škôl a ostatných výskumných ustanovizní a zlepšia ich postavenie v medzinárodnej súťaži.
  • Vláda SR zavedie medzinárodné štandardy kvality do akreditačného procesu vysokých škôl vrátane majoritnej účasti zahraničných hodnotiteľov a zmeny kritérií akreditácie tak, aby zabezpečila náročnejšie a pravdivejšie hodnotenie kvality vzdelávania a výskumu.
  • Vláda SR zabezpečí, aby akreditácia preskúmala, akými procesmi vysoká škola zabezpečuje rovnakú kvalitu a náročnosť štúdia pri externom štúdiu.
  • Vláda SR vytvorí mechanizmus na odobratie podvodne získaných vysokoškolských a vedecko-pedagogických titulov, ktorý bude riešiť individuálne aj systémové zlyhania.
  • Vláda SR vytvorí motivačný finančný nástroj pre vysoké školy, ktoré majú ambíciu a kapacitu výrazne zvýšiť svoju kvalitu a medzinárodnú konkurencieschopnosť a byt ťahúňom zlepšenia celkového stavu slovenských vysokých škôl.
  • Vláda SR podporí zdokonalenie súčasného systému financovania vysokých škôl využitím menšieho, na výstupy a najmä na výsledky zameraného počtu indikátorov, a to s váhou výstupov vo vedeckej činnosti primeranou misii vysokej školy.
  • Vláda SR odbúra prekážky pre príchod pracovísk špičkových univerzít a výskumných inštitúcií na Slovensko a bude ich vstup finančne stimulovať.
  • Vláda SR zmení legislatívu tak, aby umožňovala rýchly kariérny postup excelentným pedagógom a výskumníkom, čím chce zároveň podporiť návrat slovenských kapacít zo zahraničia.
  • Vláda SR preto zvýši objem finančných zdrojov do vedy, ale len smerom k najlepším tímom a pracoviskám.
  • Vláda SR v tejto súvislosti vytvorí nový systém inštitucionálneho a grantového financovania výskumu, ktorý bude transparentný, zrovnoprávni výskumné pracoviská bez ohľadu na zriaďovateľa, bude oddelený od financovania vzdelávania a bude motivovať k zvyšovaniu spolupráce pracovísk v rámci vysokých škôl a iných výskumných inštitúcií.
  • Vláda SR podporí vznik prestížnej národnej vedeckej ceny, o udelení ktorej bude rozhodovať komisia medzinárodne uznávaných vedcov.
  • Vláda SR pripraví analýzu súčasnej situácie vo vyberaní poplatkov za štúdium a zavedie účinnejší postup proti nezákonnému a nespravodlivému vyberaniu poplatkov na vysokých školách.

10.3 Mládež a šport

  • Vláda SR zavedie zmenu financovania športu tak, aby sa väčší dôraz kládol na mládež, talenty a reprezentáciu, aby vznikli jednoznačné pravidlá budovania infraštruktúry a aby finančné prostriedky podporovali konkrétne aktivity, nie existenciu strešných organizácií.
  • Vláda SR bude klásť dôraz na to, aby športové aktivity a súťaže financované z verejných zdrojov boli určené nielen pre talentovaných, ale vďaka primeranej štruktúre pre všetkých. Podporí šírenie osvety o športe a zasadí sa o zviditeľnenie úspešných mládežníckych trénerov.

11. KULTÚRA

  • Vláda SR vypracuje Dlhodobé strategické priority kultúrnej politiky SR, ktoré budú rámcom pre rozvoj kultúry v nasledujúcom období.
  • Vláda SR vytvorí podmienky pre efektívnejšie využitie finančných prostriedkov pre oblasť kultúry prostredníctvom štrukturálnych fondov a komunitárnych programov EÚ.
  • Vláda SR vytvorí podmienky na účinnú a transparentnú podporu neštátnej kultúry reštrukturalizáciou dotačného systému MK SR. Vymaní grantový systém spod netransparentného vplyvu záujmových skupín, zavedie zjednodušenie aplikačného procesu, prehľadnejšiu administráciu.
  • Vláda SR navrhne novelu zákona, ktorou sa dvojpercentná dodatočná daň zmení na dobrovoľné príspevky, a navrhne transformáciu umeleckých fondov na nadácie.

11.1 Médiá a audiovízia

11.2 Znevýhodnené skupiny, cirkvi a náboženské spoločnosti

  • Vláda SR bude naďalej rozvíjať doterajšiu úspešnú spoluprácu a korektný dialóg s predstaviteľmi cirkví a náboženských spoločností a otvorí celospoločenskú diskusiu o problematike financovania cirkví.

12. SPRAVODLIVOSŤ

12.1 Právny štát

12.2 Podmienky garantujúce nestrannosť súdov pri rozhodovaní

  • Vo vzťahu k súdom je cieľom vlády SR vytvoriť také podmienky, aby súdy rozhodovali nestranne podľa práva a v primeranom čase a aby sa zvýšila dôvera ľudí vo vzťahu k súdom a právnemu systému vôbec.
  • Vláda SR preto navrhne a zrealizuje zmeny v systéme správy justičných orgánov, ktoré zabezpečia transparentné a verejnosťou ľahko kontrolovateľné rozdeľovanie zdrojov prostredníctvom manažérskeho informačného systému na jednotlivé súdy podľa vopred stanovených kritérií tak, aby sa odstránil priestor na vnútornú korupciu na súdoch.
  • Z toho istého dôvodu vláda SR prehodnotí aj druhy, výšku a spôsob poskytovania platových náležitostí sudcov a prokurátorov nad rámec funkčného platu sudcu, ktorý je odvodený od platu poslanca Národnej rady SR.
  • Vláda SR preto navrhne zmenu právnej úpravy, aby sudcovia nemohli bez uplynutia akejkoľvek lehoty striedať sudcovskú funkciu s funkciou vo výkonnej moci, vrátane toho, že minister spravodlivosti nebude môcť kandidovať na predsedu Najvyššieho súdu SR.
  • Z rovnakých dôvodov vláda SR presadí, aby členmi Súdnej rady SR ani členmi orgánov sudcovskej samosprávy nemohli byt predsedovia a podpredsedovia súdov ako predstavitelia výkonnej moci na súdoch, a navrhne oddelenie Súdnej rady SR od Najvyššieho súdu SR vrátane ústavného návrhu, aby predseda Najvyššieho súdu SR nebol predsedom Súdnej rady SR.
  • S cieľom otvorenia neprimerane uzatvoreného súdneho systému bude vláda SR presadzovať aj kandidátov, ktorí nie sú sudcami, tiež verejné rokovania Súdnej rady a povinnosť Súdnej rady odôvodňovať svoje rozhodnutia. Vláda SR navrhne ústavnú zmenu, aby členmi Súdnej rady mohli byt aj neprávnici.
  • Vláda SR sa preto bude usilovať o zavedenie disciplinárnych senátov systémom náhodného výberu ad hoc zvlášť pre každé disciplinárne konanie a umožní občiansku kontrolu disciplinárnych senátov a ich konaní.
  • Vláda SR súčasne navrhne, aby Súdna rada SR vzhľadom na to, že vytvára disciplinárne senáty, nemala právomoc iniciovať disciplinárne konania proti sudcom.
  • Vláda SR navrhne prechod správy rozpočtovej kapitoly Najvyššieho súdu a Súdnej rady, ako aj Generálnej prokuratúry SR pod správu Ministerstva spravodlivosti SR.
  • Vláda SR navrhne ústavnú zmenu funkčných období sudcov Ústavného súdu SR, aby sa zamedzilo zvoleniu väčšiny sudcov počas jedného volebného obdobia.

12.3 Otvorenosť a verejná kontrola justície

  • Vláda SR preto presadí zákonnú povinnosť súdov zverejňovať všetky súdne rozhodnutia na internete a postupne vytvorí podmienky na elektronické nahrávanie všetkých pojednávaní.
  • Vláda SR bude preto tiež podporovať elektronizáciu súdnictva, ktorá umožní, aby účastníci konania mohli so súdom komunikovať elektronicky a mohli sledovať procesný stav konania prostredníctvom internetu, aby prostredníctvom internetu mal každý prístup k prehľadu o pojednávaniach na súdoch.
  • Vláda SR zabezpečí, aby mal každý súd svoju internetovú stránku so základnými informáciami (adresa, kontaktné telefónne čísla, zoznam sudcov, úradné hodiny, rozvrh práce sudcov a pod.) v jednoducho dostupnej a zrozumiteľnej podobe, ako aj so štatistikou jeho rozhodovacej činnosti.

12.4 Dôvera v justičný stav

12.5 Efektívna justícia

  • Vláda SR preto navrhne zrušiť inštitút justičných čakateľov a súčasne vytvorí zákonné predpoklady pre stabilizáciu stavu vyšších súdnych úradníkov s možnosťou posilnenia ich kompetencií.
  • Vláda SR začne pracovať na príprave a prijatí moderného, efektívneho procesného poriadku pre vedenie súdneho konania v civilných konaniach so zavedením účinných nástrojov, ktorými sa zamedzí prieťahom v súdnych konaniach.
  • Vláda SR uhradí dlhy štátu voči advokátom, znalcom, notárom, tlmočníkom a prekladateľom za ich poskytnuté služby.

12.6 Trestná politika štátu a väzenstvo

  • Vláda SR navrhne a bude presadzovať posilnenie postavenia Špecializovaného trestného súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry formou ústavného zákona.
  • Vláda SR sa bude pri rešpektovaní ich ľudskej dôstojnosti usilovať o čo najskoršie vybudovanie špeciálneho zariadenia pre zabezpečenie starostlivosti o duševne chorých a nebezpečných páchateľov sexuálnych zločinov a recidivistov, ktorí si vyžadujú osobitné podmienky pre ochranu ich samých i verejnosti.

13. VNÚTORNÝ PORIADOK A BEZPEČNOSŤ

13.1 Verejná správa

  • Vláda SR uskutoční kroky smerujúce k zoštíhleniu a zefektívneniu verejnej správy. Zabezpečí vykonanie revízie všetkých úradov s prezumpciou nepotrebnosti, audity a reštrukturalizáciu ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.
  • Vláda SR bude presadzovať zracionalizovanie postupov a odbyrokratizovanie práce s informáciami v činnosti orgánov verejnej správy. Vynaloží potrebné úsilie na to, aby sa od občana nevyžadovali informácie v prípadoch, keď ich úrad má k dispozícii alebo keď môže tieto informácie získať iným spôsobom.
  • Vláda SR zavedie princíp, podľa ktorého nedodržanie lehoty zo strany úradu bude zakladať právo občana na vrátenie správneho poplatku.
  • Vláda SR uskutoční komunálnu reformu, ktorá bude motivovať obce k dobrovoľnej spolupráci, spájaniu administratívnych kapacít a k spájaniu obcí. Podporí budovanie spoločných obecných úradovní, ktoré by mali vytvoriť lepšie podmienky na kontakt občana s úradmi, zracionalizovať a skvalitniť činnosť orgánov miestnej samosprávy.
  • Upraví systém prerozdeľovania verejných financií medzi jednotlivými úrovňami štátnej správy a samosprávy, ktorý zabezpečí ich spravodlivejšie použitie tak, aby objem pridelených finančných prostriedkov zodpovedal rozsahu vykonávaných činností a finančnej náročnosti jednotlivých druhov správy.
  • Preskúma možnosť zjednodušenia procesu vydávania preukazov o živnostenskom oprávnení pri voľných živnostiach a preskúma podmienky registrácie podnikateľskej činnosti u fyzických osôb a právnických osôb.
  • Vláda SR pripraví volebný kódex s cieľom priniesť prehľadnosť, zjednotenie terminológie a jednotnú úpravu niektorých ustanovení súčasných volebných zákonov.
  • Vláda SR navrhne pravidlo: len jeden mandát pri poslancoch Národnej rady Slovenskej republiky a Európskeho parlamentu.
  • Umožní voľby cez internet vrátane jediného elektronického identifikátora občana.
  • V oblasti nadobudnutia štátneho občianstva vláda SR stanoví prísne pravidlá a kontrolu jeho udeľovania. Zmení zákonnú úpravu, ktorou Slovenská republika reaguje na zákon Maďarskej republiky o dvojakom občianstve, tak, aby zmena eliminovala nežiaduce negatívne účinky tohto zákona na občanov Slovenskej republiky.

14. BEZPEČNOSTNÁ POLITIKA A OBRANA

15. ZAHRANIČNÁ POLITIKA