Zoznam vybraných predvolebných sľubov SaS

Dátum: 26.09.2011

Verejné financie a finančný trh

  • Prijať ústavný zákon o fiškálnom pravidle pre hrubý verejný dlh maximálne do výšky 50 % HDP. Pravidlo bude platiť len do dosiahnutia vyrovnaného rozpočtu.
  • Zaviesť povinnosť pre VÚC, mestá a obce zverejňovať návrhy rozpočtov na internete a povinnosť každý štvrťrok zverejňovať plnenie príjmovej a výdavkovej strany rozpočtu a súčasne pri každej rozpočtovej položke uvádzať medziročné porovnanie (uplynulý rok, bežný rok a predpoklad na budúci rok). Je to obzvlášť dôležité, ak zohľadníme skutočnosť, že hlavne v obciach a menších mestách o použití značných finančných zdrojov rozhoduje rádovo 10 až 20 poslancov miestneho, resp. mestského zastupiteľstva, často úzko prepojených s miestnou úrovňou lobistických skupín.
  • Zaviesť pre VÚC, mestá a obce limity na ročné náklady na obsluhu dlhu najviac do výšky 25 % ich priemerných ročných príjmov z posledných troch rokov a na hrubý dlh najviac do výšky 50 % ich aktív. Tomu by predchádzala povinnosť oceniť svoje aktíva štandardnými oceňovacími metódami, čím by sa vytvorili „otváracie bilancie“ miest, obcí a VÚC a nielen samotné subjekty verejnej správy, ale aj občania by získali reálny prehľad o finančnej pozícii svojho mesta, obce alebo VÚC.

Dane a odvody

  • Uskutočňovať všetky zmeny v daňových a odvodových zákonoch s účinnosťou od 1. januára nasledujúceho roku.
  • Uskutočňovať zmeny v zákonoch len jedenkrát ročne. Na schválenie ďalšej zmeny zákona do jedného roka od poslednej zmeny bude potrebných 90 hlasov.
  • Nezavádzať žiadne nové dane, ak to pre Slovensko nebude vyplývať z medzinárodných záväzkov voči Európskej únii a nebude možné ich vetovať.
  • Nezvyšovať sadzby dnes existujúcich daní.
  • Zrušiť viac ako 40 výnimiek v zákone o daniach z príjmov a v tomto rozsahu znížiť sadzbu tak, aby nedošlo k výpadkom v rozpočte. Sadzba dane z príjmov sa zníži len v prípade nezavedenia Odvodového bonusu. Ak sa zavedie Odvodový bonus, zrušenie výnimiek bude kompenzovať výpadok príjmov z dôvodu dobrovoľnej 1%-nej asignácie dane
  • Zlúčiť dve sadzby DPH na úroveň 18 %. (SaS pôvodne navrhovala znížiť tieto dane na 16 %, no z dôvodu svetovej krízy a zlej hospodárskej politiky a z toho prameniaceho rekordného deficitu sa tento plán stal neuskutočniteľným.)
  • Zaviesť jednotné miesto na výber daní a odvodov, ktorými budú reformované súčasné daňové úrady. Tie sa zmenia na inštitúcie zabezpečujúce výber daní a odvodov, ich správu a kontrolu a registráciu jednotlivých subjektov.
  • Zaviesť spoločné ročné zúčtovanie dane z príjmu a odvodov.
  • Zrušiť povinný minimálny vymeriavací základ pre SZČO. (Najneskôr ku dňu zavedenia Odvodového bonusu.)
  • Zmeniť výšku základu pre výpočet odvodov štátu na matky s deťmi do troch rokov zo 60 % na 100 % priemernej mzdy do oboch pilierov.
  • Zaviesť povinný vstup do druhého piliera pre občanov od 35 rokov. V prípade, že majetok sporiteľa v druhom pilieri bude dostačujúci na výplatu dôchodku vo výške najmenej 0,6-násobku životného minima (po 65. roku života), bude ďalšia účasť občana v druhom pilieri nepovinná10. Mladí ľudia do 35 rokov prioritne investujú do bývania a výchovy detí. Preto je vhodné zaťažiť ich povinnosťou sporiť si na dôchodok neskôr.

Sociálna politika

  • Dať právo rozhodovať o výbere poskytovateľa služby aj o službe samotnej do rúk jej prijímateľovi.
  • Zabezpečiť prostredníctvom zákona o sociálnych službách dodržiavanie rovného prístupu k poskytovateľom sociálnych služieb, bez ohľadu na zriaďovateľa.
  • Zmeniť zákon o rodine tak, aby súdy v prípadoch, keď obaja rodičia sú spôsobilí dieťa vychovávať a majú o výchovu záujem, mohli zveriť dieťa do spoločnej, resp. striedavej výchovy oboch rodičov, ak je to v záujme dieťaťa a jeho potrieb.

Sociálne odkázané spoločenstvá (SOS)

  • Uzákoniť samostatnú legislatívnu normu o SOS komunitách, ktorá by definovala SOS komunity a stanovila priority v riešení ich problémov.
  • Zjednotiť normatív na žiaka ŠZŠ, integrovaného žiaka a žiaka z SOS podľa zásady, že výška normatívu pre žiaka so špeciálnymi potrebami bude závislá od miery postihnutia a od druhu jeho potrieb. Nie od zariadenia, v ktorom je vzdelávaný.
  • Zvýšiť normatív na žiakov so špeciálnymi potrebami tak, aby boli školy schopné stabilne zamestnávať asistentov učiteľov. Asistenti učiteľa pre SOS musia ovládať rómsky jazyk a mať ukončené stredoškolské vzdelanie. Ak škola zamestná rómskeho asistenta s ukončeným základným vzdelaním, musí vytvoriť podmienky na jeho ďalšie vzdelávanie.
  • Viazať prídavky na dieťa na jeho dochádzku do predškolského zariadenia v prípade, že také existuje.
  • Zriadiť komunitné centrá23, pričom o ich zriadenie bude môcť požiadať obec alebo akákoľvek iná entita – mimovládna organizácia, súkromník, firma a pod. Centrá budú financované z grantov Európskeho sociálneho fondu, príjmov z prevádzkovania materskej školy, voľnočasových aktivít a krúžkov.
  • Upraviť vzťah k pozemkom, na ktorých stoja osady SOS, odkúpením od ich majiteľov štátom, resp. ich výmenou za iné v obdobnej hodnote.
  • Zaviesť pravidlo, že nárok na byty v rámci výstavby v SOS komunitách z eurofondov vznikne len tomu obyvateľovi SOS, ktorý sa úspešne zapojí do integračných programov (vzdelávacích, komunitných a pod.), pričom na výstavbe sa budú výrazne podieľať tí obyvatelia SOS, pre ktorých sú byty určené.
  • Zaviesť systém E-pay kariet pre každého poberateľa dávky v hmotnej núdzi.
  • Zaviesť štatistiky kriminality podľa príslušnosti k SOS.
  • Využívať verejnoprospešné práce ako formu trestu. Akúkoľvek finančnú sankciu by mal páchateľ odpracovať.

Zdravotníctvo

  • Znížiť bariéry pre vstup nových subjektov na trh poskytovateľov zdravotného poistenia, napríklad znížením minimálneho základného imania na 1 milión eur.30 Zdravotné poisťovne nebudú musieť mať celoštátnu pôsobnosť, bude možné vytvoriť aj lokálne a špecializované poisťovne alebo napríklad poisťovne vytvorené zamestnávateľmi.
  • Rozdeliť štátnu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu na tri rovnaké (počtom aj zložením klientov) subjekty. Štát si ponechá jeden, dva ostatné takto vzniknuté subjekty sa následne predajú na medzinárodnom trhu za maximálnu možnú cenu.
  • Zadefinovať zákonný nárok na rozsah zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného poistenia. Tento bude rovnaký pre všetkých a každá zdravotná poisťovňa pôsobiaca na trhu ho bude povinná zabezpečiť.
  • Umožniť zdravotným poisťovniam vyberať poistné, ktoré bude pokrývať úhrady nad rámec tohto zákonného nároku.
  • Zaviesť bonus pri platbách na zdravotné poistenie pre všetkých dospelých obyvateľov. Pokiaľ poistenec vyčerpal na zdravotnú starostlivosť sumu v hodnote menšej ako polovica mesačného životného minima za celý rok a absolvoval predpísané preventívne prehliadky, bude mu vrátená polovica priemerného mesačného odvodu, minimálne však 30 eur.
  • Zaviesť povinné informovanie o cene poskytnutej zdravotnej starostlivosti, priamo ako súčasť informovaného súhlasu. Pri poskytovaní starostlivosti tak vznikne základná predstava o reálnych cenách. Poisťovňa nepreplatí žiadny úkon, pokiaľ v dokumentácii nebude uvedená cena podpísaná pacientom.
  • Zaviesť výpisy vyčerpanej zdravotnej starostlivosti. Zdravotná poisťovňa povinne zašle každému poistencovi, ktorému bola poskytnutá zdravotná starostlivosť, 1x ročne výpis úhrad za vyčerpanú starostlivosť.
  • Dať rodičom možnosť nedať očkovať deti proti nasledovným ochoreniam: žltačka typu B (vírusová hepatitída B), hemoflové invazívne infekcie, pneumokokové invazívne ochorenia, mumps, rubeola (ružienka). Tieto očkovania37 sa dostanú do odporúčaných s plnou úhradou zdravotnej poisťovne, bez akéhokoľvek postihu v prípade neočkovania.

Vzťahy s Európskou úniou

  • Prijať ústavný zákon vyžadujúci pri každom rozšírení kompetencií Európskej únie podľa článku 352 Lisabonskej zmluvy schválenie Národnou radou Slovenskej republiky ústavnou väčšinou. Zástupca Slovenska v Rade EÚ nebude môcť v mene Slovenskej republiky súhlasiť s legislatívnym návrhom Európskej komisie bez mandátu minimálne troch pätín poslancov NR SR.
  • Revidovať jednotlivé operačné programy v rámci Národného strategického referenčného rámca. Namiesto podpory súkromných firiem je potrebné presmerovať prostriedky do takých typov projektov financovaných z budovanie infraštruktúry neposkytovanej súkromným sektorom (napr. cestná sieť, plynoeurópskych fondov, ktoré sa zameriavajú na fkácia, čistiarne odpadových vôd, …).

Podnikateľské slobody

  • Umožniť uzatvárať dobrovoľné vzájomné dohody medzi zamestnávateľmi a zamestnancami na riešenie operatívnych zmien pracovných podmienok, napr. úprava pracovného času, dočasné zvýšenie nadčasov, čerpanie voľna zamestnanca pri prekážke na strane zamestnávateľa.
  • Zrušiť zdravotnú pracovnú službu a ponechať určenie podmienok zabezpečenia zdravotnej starostlivosti o zamestnancov na individuálnych dohodách.
  • Zrušiť povinné členstvo v profesijných komorách.
  • Nahradiť potrebu ohlasovania voľných živností oznamom o začatí podnikania na daňovom úrade a dať možnosť doplnenia podnikateľskej činnosti len formou jednoduchého zápisu do Obchodného registra SR.

Hospodárstvo

  • Dosadiť do manažmentu URSO nezávislých zahraničných expertov.
  • Stanoviť príslušné straty na rozvodoch a plne preniesť finančnú zodpovednosť za nadnormatívne straty na stranu teplární.
  • Stanoviť spôsob odvolania sa spotrebiteľa v prípade nesúhlasu s vyúčtovaním vrátane maximálnej doby potrebnej na rozhodnutie a sankcií v prípade, že dodávateľ porušil zásady zúčtovania.
  • Zrušiť investičné stimuly bez náhrady. Ušetrené prostriedky vytvoria priestor pre zníženie deficitu verejných financií alebo daní.
  • Zlúčiť agentúru pre rozvoj investícií SARIO a agentúru pre podporu cestovného ruchu SACR do jednej, aby tieto podporné činnosti boli koordinované z jedného miesta.
  • Sprivatizovať štátne podniky, napr. Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s.

Poľnohospodárstvo

  • Zrušenie zbytočne prísnych poľnohospodárskych a potravinárskych predpisov a kvót, obmedzujúcich farmárov a potravinárov aj na Slovensku.
  • Vyrovnať rozsah kontroly domácich potravín s rozsahom kontroly dovážaných potravín.
  • Využívať metódu verejnej súťaže a aukcií pri obchodnej činnosti podniku Lesy SR s cieľom dosiahnutia najvyšších cien pri predaji dreva.
  • Zlúčiť súčasné štyri kontrolné orgány (Štátnej veterinárnej a potravinovej správy s Ústavom štátnej kontroly veterinárnych biopreparátov a liečiv, Ústredným kontrolným a skúšobným ústavom poľnohospodárskym a Plemenárskou inšpekciou.) pod jednu rozpočtovú organizáciu s následným zlúčením činností, ktoré boli doteraz vykonávané viacerými kontrolnými orgánmi súčasne.

Životné prostredie

  • Zaviesť trestnoprávnu zodpovednosť stavebníka za výstavbu bez právoplatných povolení alebo za nerešpektovanie ustanovení už vydaných povolení. Trestnoprávne zodpovední budú aj poskytovatelia regulovaných služieb pre výstavbu bez právoplatného povolenia.
  • Zaviesť trestnoprávnu zodpovednosť za vytváranie čiernych skládok odpadu.
  • Zrušiť Recyklačný fond. Majetok fondu previesť do Environmentálneho fondu.

Školstvo

  • Zrušiť podmienku pedagogického vzdelania pre pozície riaditeľov škôl a umožniť tak obsadenie týchto postov manažérsky zdatnými pracovníkmi.
  • Ponechať na konkrétnej škole, akými metódami bude vo svojom školskom vzdelávacom programe viesť žiakov v ich vzdelávaní a aký systém ich hodnotenia bude používať. Povinnosť súladu školského vzdelávacieho programu so štátnym vzdelávacím programom ostane nezmenená.
  • Vyňať vyučovanie náboženstva zo zoznamu povinne voliteľných predmetov a v rámci odluky cirkvi od štátu dať školám možnosť slobodného výberu svetonázorového zamerania. Školy budú mať naďalej možnosť zaradiť náboženstvo do svojich školských vzdelávacích programov ako voliteľný predmet.
  • Vytvoriť garantovanú sieť základných škôl a školských zariadení (rozsahom a rozmiestnením porovnateľnú s dnešným stavom), ktoré nebudú oprávnené vyberať školné.
  • Dať školám úplnú slobodu v nakladaní s príjmami z hospodárskej či akejkoľvek inej činnosti podľa vlastného uváženia.

Veda a výskum

  • Zjednotiť a sprehľadniť podmienky získania grantov zo štrukturálnych fondov, znížiť ich byrokratickú náročnosť a zakotviť možnosť opravy formálnych chýb, aby tieto neboli dôvodom zamietnutia.
  • Zverejniť na internete všetky priznané granty v rámci Slovenskej republiky spolu s prihláškou, so súvisiacou kompletnou dokumentáciou a záverečnou audítorskou správou.

Šport

  • Všetky prostriedky na prácu s mládežou prerozdeľovať prostredníctvom zvýšenia sumy na dnešné školské poukazy na sumu trojnásobku životného minima ročne. Každé dieťa bude mať až do ukončenia strednej školy nárok na poukážku na ľubovoľnú voľnočasovú aktivitu. Túto si bude môcť uplatniť v ľubovoľnom športovom klube, centre voľného času či inej certifikovanej vzdelávaco-výchovnej inštitúcii. Certifikácie bude udeľovať ministerstvo školstva.
  • Zaradiť športové kluby zamerané na rekreačný šport medzi poberateľov príspevkov z asignačnej dane.
  • Poskytnúť v období rokov 2010 – 2015 dotácie na vybudovanie 500 viacúčelových ihrísk. Každý rok sa tak vybuduje 100 ihrísk, pričom prostriedky budú plynúť z fondu pokút (pozri bod 106).

Médiá

  • Nahradiť “povinnosť” vydavateľa zachovávať mlčanlivosť pri ochrane zdroja a obsahu informácií “bezvýhradným právom” na ochranu zdroja informácií.

Osobné slobody

  • Držbu marihuany v množstve nepresahujúcom 5 gramov sušiny prekvalifkovať z trestného činu na priestupok, ktorého následkom už nie je záznam v registri trestov.
  • Zrušiť priame financovanie cirkví zo štátneho rozpočtu a nahradiť ho rozšírením zoznamu subjektov, ktoré môžu byť prijímateľom v rámci dobrovoľného poukázania časti dane z príjmu fyzických osôb aj o registrované cirkvi. Po zavedení odvodového bonusu budú cirkvi financované z dobrovoľných príspevkov vo výške 1 % z príjmov fyzických osôb. Daň z príjmov fyzických osôb bude zároveň znížená z 19% na 18%.

Demokratická spoločnosť

  • Zrušiť novelou zákona č. 120/1993 Z. z. vyplácanie finančných prostriedkov členom vlády po ich odchode alebo odvolaní z funkcie.
  • Zrušenie „odchodného“ pre poslancov NR a ich náhradníkov podľa súčasných pravidiel.
  • Doplnenie článku 84 Ústavy o ustanovenie, že v prípade, ak vláda podá návrh Národnej rade uzniesť sa na skrátenom legislatívnom konaní, bude na prijatie takéhoto zákona potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov.
  • Zamedziť novelou Zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku NR SR podávaniu pozmeňovacích návrhov, ktorých účelom sú nepriame novely zákonov.
  • Vyňať plánovanie pokút z verejných rozpočtov. Vybrané pokuty budú sústreďované v samostatnom fonde, z ktorého budú financované výstavby dopravných a multifunkčných ihrísk, vzdelávacie programy na zvyšovanie bezpečnosti, grantové programy pre školské a predškolské zariadenia a podobne.

Boj proti korupcii

  • Zmeniť štruktúru parlamentného Výboru pre nezlučiteľnosť funkcií tak, aby v ňom poslanci vládnych strán mali vždy najviac jednu tretinu členov.
  • Vytvoriť jednotný vzor majetkových priznaní pre všetky osoby s povinnosťou podávať majetkové priznania tak, aby majetkové priznania povinne obsahovali informácie o majetku verejným funkcionárom nielen vlastneným, ale aj užívaným. Majetkové priznanie musí obsahovať informáciu o nadobúdacej cene majetku alebo o finančnej odplate za jeho užívanie.
  • Uložiť Úradu pre verejné obstarávanie SR (ÚVO SR) povinnosť aktívne dohliadať na dodržiavanie zákona o verejnom obstarávaní aj na samosprávnej úrovni. V prípadoch, keď bolo zistené porušenie zákona alebo preukázané nedostatky neboli odstránené v stanovenej lehote, bude ÚVO SR povinný voči nim bezodkladne iniciovať príslušné právne konanie. Dnes je povinný len konanie subjektu posúdiť, nemá povinnosť konať.
  • Zakázať orgánom verejnej správy uzatvárať zmluvy, ktorých obsah alebo jeho časti by podliehali obchodnému tajomstvu, a iné zmluvné dojednania, ktorými by sa definoval nesúhlas so zverejnením akejkoľvek časti zmluvy.
  • Zaviesť do praxe nový internetový systém pre boj proti korupcii, s ktorým majú veľmi dobré skúsenosti napr. v Nemecku. Tento systém pridelí nahlasovateľovi korupčného prípadu jednoznačný, ale anonymný identifikátor, vďaka ktorému bude môcť udržiavať komunikáciu s orgánmi činnými v trestnom konaní počas celého vyšetrovania prípadu, bez strachu z odhalenia jeho totožnosti.

Súdnictvo a spravodlivosť

  • Zaviesť 30-dňovú lehotu na rozhodnutie Ústavného súdu SR o prijatí sťažnosti, jej zamietnutí, alebo rozhodnutie o doplnení. Pri sťažnostiach podľa čl. 127 Ústavy96 a v prípadoch volebných sťažností zavedenie lehoty 90 dní na konečné rozhodnutie Ústavného súdu.
  • Zverejňovať zvukový záznam každého v súčasnosti verejného súdneho pojednávania na internete. Takýto záznam bude zároveň aj prílohou k súdnemu spisu.
  • Požadovať striktne u všetkých sudcov podanie majetkového priznania, ako je to potrebné pre previerku NBÚ na stupeň prísne tajné, pričom tieto budú preverované súdnou radou.

Zahraničná a bezpečnostná politika

  • Pokračovať v transformácii ozbrojených síl SR na mobilné sily, schopné nielen zaistiť bezpečnosť Slovenska, ale aj plnohodnotne prispieť do misií NATO a EÚ za hranicami. Slovensko a EÚ majú byť dôstojnými partnermi USA. Formulovať a presadzovať vlastné riešenia, no súčasne prijímať svoj podiel zodpovednosti za bezpečnosť sveta a Európy.