Na Slovensku pozorujeme dlhodobo klesajúci alebo prinajlepšom stagnujúci podiel spotreby generických liekov vo finančnom aj množstevnom vyjadrení. Slovensko patrí medzi európske štáty s najprísnejšou cenovou reguláciou pre generiká a biosimiláry, pričom nikde v Európe sa neuplatňuje trojprahový vstup, čiže povinné zrážky z ceny pri vstupe prvého, druhého aj tretieho generika alebo biosimiláru na trh v kombinácii s prísnym medzinárodným referencovaním cien (v prípade Slovenska priemer troch najlacnejších krajín EÚ).
Dôsledok v roku 2018 zavedeného trojprahového vstupu pre generiká a biosimiláry bolo skokovité zníženie počtu žiadostí o kategorizáciu týchto liekov, ich menšia dostupnosť pre pacientov, a teda aj menší tlak na celkové znižovanie cien za lieky v segmente, kde existujú pre originálne lieky ich lacnejšie alternatívy.
Vláda by mala zostavovať rozpočtové dokumenty zrozumiteľné aj pre bežných ľudí
Slovensko od roku 2015 pravidelne zlepšuje skóre otvorenosti rozpočtového procesu verejnej správy. V celosvetovom hodnotení Open Budget Survey sa v roku 2021 umiestnilo na 24. mieste, čo je najlepšie spomedzi krajín Vyšehradu. Napriek tomu existujú oblasti, v ktorých výraznejšie zaostávame. Ak sa chceme dostať do svetovej špičky, treba najmä zverejňovať rozpočtové dokumenty vo verziách zrozumiteľných pre bežných ľudí, zapojiť občanov do tvorby a kontroly rozpočtu ako aj posilniť dohľad nad rozpočtovým procesom zo strany Národnej rady SR, Najvyššieho kontrolného úradu SR a Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.
Príliš silná regulácia cien generík spôsobuje ich nedostatok pre pacientov, menší počet žiadostí výrobcov o vstup na trh a nižšie úspory nákladov na lieky, aké by mohli byť dosiahnuté pri vstupe viacerých generických a biosimilárnych liekov a ich cenovej súťaži. Poslanci parlamentu majú na stole príslušnú legislatívu (363/2011 Z.z.), kde sa treba vrátiť k menej prísnemu tzv. jednoprahovému vstupu na trh pre generiká a biosimiláry, teda k povinnej zrážke z ceny pri vstupe len prvého generika alebo biosimiláru a už nie pri vstupe druhého a tretieho, ako to je zatiaľ navrhnuté.
Budeme veľmi vďační, ak sa tak rozhodnete poukázaním 2 % z daní (údaje viď nižšie) a/alebo cez darcovský portál: https://ineko.darujme.sk/76/
Obchodné meno (Názov): Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy
Právna forma: Občianske združenie
IČO/SID: 31800939
Sídlo: Bajkalská 25, 82718 Bratislava
ĎAKUJEME!
Ak by sa súkromný investor chcel uchádzať o zdroje z Plánu obnovy na prípadnú stavbu ďalšej novej nemocnice v susedstve nemocnice Bory či jej rozšírenie, tak by mal mať rovnakú štartovaciu šancu ako prípadný štátny projekt nemocnice na Rázsochách.
V každom prípade sa však neprihovárame za použitie verejných zdrojov na odkúpenie už postavenej súkromnej nemocnice Bory, ktorá sa má otvárať budúci rok. Nedávalo by to logiku. Pre spoločnosť by to bolo neefektívne riešenie. Ak by štát použil verejné zdroje na odkúpenie tejto už postavenej nemocnice financovanej zo súkromných peňazí, tak by pacienti na Slovensku mali k dispozícii tak či tak stále len tú istú jednu nemocnicu, akurát by potom bola vo vlastníctve štátu. Ak by však štát použil tieto peniaze napríklad na rekonštrukciu nejakej existujúcej nemocnice, alebo by vyhlásil súťaž na stavbu novej nemocnice, tak by pacienti na Slovensku mali zrazu aj nemocnicu Bory a aj ďalšiu zrekonštruovanú nemocnicu alebo dokonca nejakú ďalšiu novú. Dve sú viac ako jedna.