Úsek D1 pri Žiline za vyše 400 miliónov eur sa po dokončení na jeseň 2018 pravdepodobne odovzdá do užívania strážnej službe. V lepšom prípade naň pustia korčuliarov.
Nevedia sa politici poučiť? Po Piešťanoch sa objavili ďalšie, takmer o milión predražené CT prístroje. Z ich nákupu obviňuje poslanec NR SR Miroslav Beblavý poslancov Smeru Juraja Blanára a Vladimíra Baláža, ktorí predraženie odmietajú. Aliancia Fair-Play a lekárski odborári informujú, že zdravotnícky biznis je pre vysoké marže dodávateľov extrémne výhodný. Najvyšší kontrolný úrad v pondelok zverejnil správu o predražených nákupoch v nemocniciach až o 167 %. Je to vôbec možné? O akých prípadoch hovoríme? Čo dokáže s predraženými nákupmi urobiť minister zdravotníctva? Braňo Závodský sa rozprával s analytikom INEKO Dušanom Zacharom.
Peter Goliaš prednášal 15. septembra v Kyjeve o skúsenostiach Slovenska s reformami v energetike. Okrem iného zdôraznil, že na Ukrajine vznikajúci regulačný úrad by nemal byť závislý od vlády, aby nepodliehal jej tlaku na udržiavanie umelo nízkych cien. Ukrajinským predstaviteľom odporúčal, aby o obsadení vrcholných orgánov úradu rozhodovali vždy dvaja ústavní činitelia, jeden by podával návrh a druhý menoval do funkcie. Informoval tiež o slovenskej skúsenosti, keď v odvolacom konaní rozhoduje kolektívny orgán. Prednáška sa uskutočnila v rámci konferencie organizovanej think-tankom Razumkov Centre v projekte “Institutional Reform of Ukraine’s Energy Sector in the Light of Visegrád Group Countries Experience”.
Náš veľký problém spočíva v tom, že nevyužívame dobré časy na vytvorenie rezervy pre prípad krízy. Česi to robia, znižujú dlh pod štyridsať percent HDP a súčasne znižujú deficit na nulu. My máme dlh stále nad päťdesiat percent HDP a trojpercentný deficit. Keď príde kríza – a tá môže prísť ľahko a nečakane – Česi budú mať vankúš, z ktorého budú môcť čerpať. My ten vankúš mať nebudeme, pretože si ho nevytvárame, takže budeme musieť zvyšovať dane.
Najskôr po roku 2030, možno ale nikdy. Závisí to najmä od fungovania demokracie, kvality vzdelávania, reforiem a dobrého spravovania štátu.
Po páde železnej opony mnohí snívali, že o pár rokov bude výkonnosť našej ekonomiky rovnaká ako v západnej Európe. Doteraz sa tak nestalo. V roku 2015, teda 26 rokov po nástupe demokracie, malo Slovensko HDP na obyvateľa v parite kúpnej sily v pomere k priemeru starých 15 členov EÚ na úrovni 71 %. A to napriek tomu, že sme patrili medzi najrýchlejšie rastúce ekonomiky v postsocialistickej Európe.