Dátum: 10.01.2006
INEKO
22. december 2005, INEKO
Identifikovať bariéry v prijímaní reformy obsahu vzdelávania na základných a stredných školách v SR
Miroslav Beblavý (štátny tajomník Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny)
Pavol Černek (Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), hlavný koordinátor projektu zmeny obsahu )
Peter Goliaš (analytik INEKO)
Zuzana Humajová (Konzervatívny inštitút)
Eugen Jurzyca (riaditeľ INEKO)
Andrej Salner (riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI))
Mária Smreková (zástupkyňa riaditeľa na Prvom súkromnom gymnáziu v Bratislave)
Na základnom a strednom školstve stále prevláda dôraz na encyklopedické vedomosti žiakov, chýba výučba znalostí a schopností užitočných pre bežný život a ďalší rozvoj osobnosti. Žiaci majú slabé schopnosti aplikovať poznatky, tvoriť, učiť sa, pracovať s informáciami, spolupracovať, navzájom sa rešpektovať, obhájiť svoj názor, efektívne riešiť problémy, kriticky myslieť a hodnotiť výsledky svojich skutkov. Vzdelávanie dostatočne nezohľadňuje názory a požiadavky učiteľov, detí, rodičov a zamestnávateľov. Obsah aj forma vzdelávania sa určuje centrálne, učiteľ je viazaný osnovami, ktoré si vynucujú nevhodné metódy vyučovania. Chýba priestor pre tvorivosť učiteľov, previazanosť medzi predmetmi.
Tieto problémy sú dlhodobo známe. Pomerne jasné sú aj riešenia – vypustiť z vyučovania neužitočné a pridať užitočné informácie, klásť väčší dôraz na rozvíjanie schopností, menší na odovzdávanie vedomostí, vtiahnuť školy do tvorby dokumentov, formy a obsahu vzdelávania. Zúžiť rozsah povinných osnov, ktoré sa budú naďalej tvoriť centrálne. Vytvoriť priestor na voľnosť výberu učebného zamerania. Školy by mali súťažiť, t.j. líšiť sa učiteľmi, formou aj obsahom učiva.
Napriek tomu, že problémy slovenského školstva, ako aj návrhy riešení sú známe, nedarí sa ich presadiť. Cieľom seminára bolo zistiť príčiny tohto stavu.
Bariéry v náprave obsahu vzdelávania možno rozdeliť do dvoch skupín:
1. Na strane dopytu:
2. Na strane ponuky:
1. Na strane dopytu:
2. Na strane ponuky:
1 Ide o závery, ktoré INEKO sformulovalo na základe voľnej diskusie účastníkov seminára. Závery nemusia byť zhodné s názormi jednotlivých účastníkov