Dátum: 27.01.2025
27.1.2025, ineko.blog.sme.sk
Top školy podľa výsledkov žiakov: ZŠ Mudroňova v Bratislave, Obchodná akadémia na Kukučínovej v Trnave a bratislavské gymnázium GAMČA na Grösslingovej
Pozrite si nové rebríčky škôl po zahrnutí výsledkov žiakov z Testovania 9, maturít, olympiád a podľa uplatnenia na trhu práce. Testovanie 5 je, žiaľ, naďalej prerušené.
Výsledky žiakov
Na úvod pripomíname, že zoradenie škôl v nižšie uvedených rebríčkoch nemožno interpretovať tak, že ide o najlepšie alebo najkvalitnejšie školy. Rebríčky škôl vypovedajú výhradne o výsledkoch ich žiakov, nie komplexne o ich kvalite.
V aktualizovanom rebríčku základných škôl (ZŠ) podľa dosiahnutých výsledkov žiakov sa na vedúcu pozíciu dostala ZŠ na Mudroňovej 83 v Bratislave. Pred rokom bola piata a medziročne si dokázala hodnotenie výrazne zlepšiť z 9,21 na 9,64 bodu.
Druhé miesto podľa výsledkov žiakov dosiahla ZŠ na ulici T. J. Moussona v Michalovciach (v predošlom rebríčku bola tretia) a prvú trojicu po novom uzatvára ZŠ na Kollárovej ulici vo Svätom Jure (minulý rok figurovala na 2. mieste).
Medzi školy, ktoré si vďaka úspechom svojich žiakov opätovne aj po roku udržiavajú pozíciu v top 10, patria okrem vyššie uvedenej trojice ešte ZŠ Pri Podlužianke v Leviciach, ZŠ Ďumbierska 17 v Banskej Bystrici a napokon i dve košické ZŠ – na Staničnej 13 a na Bernolákovej 18.
Najvýraznejším pozitívnym skokanom medzi ZŠ sa stala škola v Gemerskom Jablonci (okres Rimavská Sobota), ktorá dokázala zlepšiť svoje hodnotenie o viac ako 1,4 bodu z 10-bodovej škály. Významné zlepšenie v sledovaných ukazovateľoch prinieslo tejto škole nárast hodnotenia z 1,88 na 3,32 bodu.
Je zrejmé, že školy, ktoré vykazujú vyšší podiel detí z málo podnetného prostredia, to majú už na „štartovacej čiare“ oveľa ťažšie, preto nás mimoriadne teší, že medzi školy s veľmi dobrými výsledkami žiakov sa s výsledkom 6,37 bodu zaradila aj ZŠ v Chminianskej Novej Vsi (okres Prešov), kde viac ako štvrtina žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia. Žiaci tejto školy tak dosiahli najlepšie výsledky spomedzi škôl, v ktorých je relatívne vyšší podiel detí zo znevýhodneného prostredia (vyšší ako 20 %). Spomedzi uvedených škôl ide zároveň aj o najväčšieho skokana, žiadna iná si nedokázala medziročne polepšiť viac polepšiť (+0,42 bodu).
Je dôležité poznamenať, že na výsledky žiakov vplývajú mnohé faktory, od kvality pedagógov a zázemia škôl, až po socioekonomické prostredie a iné faktory. Rebríček je preto potrebné vždy interpretovať s ohľadom na tieto špecifiká.
Tab. 1: 10 najlepšie hodnotených škôl v SR podľa výsledkov žiakov v kategórii: ZÁKLADNÉ ŠKOLY
Pri stredných odborných školách (SOŠ) prvé miesto obhájila dlhodobo úspešná Obchodná akadémia na Kukučínovej ulici v Trnave, ktorá medziročne ešte mierne vylepšila svoje bodové ohodnotenie. To sa dostalo tesne nad hranicu 9 bodov, vďaka čomu ju evidujeme ako jedinú SOŠ na Slovensku s prívlastkom „škola s excelentnými výsledkami žiakov“.
Z ôsmeho na druhé miesto sa v porovnaní s minulým rokom posunula Obchodná akadémia na Veľkej okružnej v Žiline, čím potvrdzuje svoj dlhodobý progres. Ešte pred dvoma rokmi bola na 12. priečke a pred troma dokonca na 50. priečke. Ide o poradie spomedzi vyše 330 SOŠ, pre ktoré sú dostupné potrebné údaje na zostavenie hodnotenia.
Tretie miesto patrí Súkromnej SOŠ (Tatranská akadémia) na Ul. 29. augusta v Poprade (minulý rok bola druhá). Medzi stálice v top 10 SOŠ-iek patria aj elektrotechnické priemyslovky na Plzenskej v Prešove a Komenského v Košiciach, SPŠ v Dubnici nad Váhom (Obrancov mieru 1) a Súkromná ŠUP filmová na Petzvalovej v Košiciach.
Najvýraznejším skokanom smerom nahor v tejto kategórii škôl je Obchodná akadémia na Dudovej 4 v Bratislave.
Tab. 2: 10 najlepšie hodnotených škôl v SR podľa výsledkov žiakov v kategórii: STREDNÉ ODBORNÉ ŠKOLY
Medzi gymnáziami sa na prvé miesto prepracovala výsledkami svojich žiakov a ich uplatnením na trhu práce GAMČA – gymnázium na Grösslingovej 18 v Bratislave, ktoré bolo v minuloročnom rebríčku štvrté.
Druhé miesto obhájilo Gymnázium Poštová 9 v Košiciach a tretiu pozíciu Gymnázium Jura Hronca (GJH) na Novohradskej v Bratislave.
V top desiatke gymnázií evidujeme aj po roku opäť Školu pre mimoriadne nadané deti (Gymnázium) na Teplickej v Bratislave (vo vlaňajšom rebríčku na prvom mieste), ako aj gymnáziá Jozefa Lettricha v Martine, J.G. Tajovského v Banskej Bystrici a na Varšavskej ceste v Žiline. Zaujímavosťou je, že spomedzi prvých šiestich gymnázií je až päť z Bratislavy. Do top 10 sa na piate miesto prepracovalo Gymnázium Metodova a na šieste 1. súkromné gymnázium v Bratislave na Bajkalskej (obe boli minulý rok v druhej desiatke).
Pokiaľ ide o najvýraznejšieho skokana, tým sa stalo Gymnázium Ladislava Dúbravu z Dunajskej Stredy.
Tab. 3: 10 najlepšie hodnotených škôl v SR podľa výsledkov žiakov v kategórii: GYMNÁZIÁ
Údaje za viac škôl s najlepšími výsledkami žiakov v jednotlivých kategóriách a krajoch a o školách s najväčším medziročným bodovým posunom si môžete stiahnuť tu. Kompletné rebríčky a výsledky žiakov z celoplošných testovaní a maturít všetkých ostatných škôl sú voľne dostupné na našom portáli skoly.ineko.sk, vrátane aktualizovaných údajov o nezamestnanosti absolventov SŠ, o mimoriadnych výsledkoch žiakov, o výsledkoch štátnej školskej inšpekcie na školách, o využívaní digitálnych technológií pri vyučovaní, údaje o počtoch učiteľov a žiakov, údaje o podiele absolventov SŠ prijatých na štúdium na vysokých školách na území SR a tiež dáta o finančných zdrojoch škôl.
Metodická vysvetlivka: Do rebríčkov sme zaradili školy so vzorkou v priemere aspoň 20 žiakov, resp. absolventov počas každého z uplynulých 4 školských rokov. Hodnotenie škôl odráža teda dosiahnuté výsledky na dlhšom časovom horizonte, pričom v prípade ZŠ do hodnotenia vstupujú výsledky Testovania 9 (váha 60 %), Testovania 5 (20 %) a mimoriadne výsledky žiakov v súťažiach oceňovaných ministerstvom školstva (20 %).
Pri SOŠ nahradzujú Testovania písomné maturity (40 %). Najvyššiu váhu pri SOŠ (50 %) má regionálna uplatniteľnosť študentov, teda pomer miery nezamestnanosti absolventov školy k priemernej miere nezamestnanosti v okrese, kde škola sídli. Napokon, mimoriadne výsledky študentov majú pri SOŠ váhu 10 %.
Pri gymnáziách berieme do úvahy tie isté ukazovatele ako pri SOŠ, avšak vzhľadom na iné zameranie gymnázií majú tieto ukazovatele iné váhy, a to postupne 60, 25 a 15 %. Pri všetkých školách pritom posudzujeme údaje za posledné dostupné 4 školské roky (novšie údaje majú pri hodnotení vyššiu váhu). Viac o metodike a podmienkach prideľovania bodového hodnotenia jednotlivým školám možno nájsť tu.
Zrušené Testovanie 5
Pred dvoma rokmi sme vydali nesúhlasné stanovisko, v ktorom sme upozornili na problematické rozhodnutie vtedajšieho ministra školstva Jána Horeckého (teraz KDH), ktorým na poslednú chvíľu zrušil celoslovenské testovanie žiakov 5. ročníka základných škôl (Testovanie 5) v školskom roku 2022/2023. Údajne pre negatívne efekty pandémie, ktoré rozdielnym spôsobom postihli jednotlivé školy.
Keďže meranie neprebehlo, nedozvedeli sme sa, v ktorých regiónoch boli školy postihnuté najviac, a aké dodatočné rozdiely mohli vzniknúť. Prišli sme o drahocenné informácie. Slúžiť mohli o.i. aj štátu a zriaďovateľom na to, aby sme na základe nich vedeli, kam po pandémii máme zacieliť naše intervencie. Aby sme vedeli, ktorým školám, v akých regiónoch, a v ktorých oblastiach výučby pomôcť. Práve pomocou týchto informácií sme mohli pomôcť efektívnejšie zotierať regionálne rozdiely či rozdiely medzi školami. Dátová hmla v školstve tomu určite nepomôže.
Navyše, rezort školstva situáciu nenapravil ani po skončení pandémie a Testovanie 5 nebolo realizované ani v školskom roku 2023/2024 a nebude ani v aktuálne prebiehajúcom. Rodičia, ale aj štát tak prichádzajú o časť dôležitých informácií.
Celoplošné merania sú pritom dôležité nielen pre zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov a rodičov a ich následné kvalifikovanejšie rozhodovanie, ale sú tiež jedným z predpokladov pre odstraňovanie informačnej nerovnosti a následný možný rast kvality vzdelávania.
Aj preto opakovane apelujeme na ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD) a súčasné vedenie ministerstva, aby čo najskôr Testovanie 5 obnovili. Otvorila by sa tým cesta aj pre prípadné budúce meranie pridanej hodnoty na druhom stupni základných škôl.
Aké dáta uverejňujeme na portáli
Súčasná aktualizácia portálu základných (ZŠ) a stredných škôl (SŠ) skoly.ineko.sk prináša najnovšie údaje a výsledky žiakov vyplývajúce z:
Vďaka doplneniu vyššie uvedených údajov sme mohli zostaviť kompletné hodnotenie škôl za školský rok 2023/24. Hodnotenie sme priradili všetkým školám, ktoré mali dostatočnú vzorku žiakov. Vypovedá o výsledkoch, ktoré dosahujú žiaci na jednotlivých školách, a na jeho základe vznikajú aj rebríčky ZŠ a SŠ, ktoré si môžu návštevníci v detailnom členení prezerať na portáli skoly.ineko.sk.
Dôležité upozornenie: Rebríčky škôl uvedené v tomto blogu, ako aj na portáli skoly.ineko.sk komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Výsledky vstupujúce do rebríčkov nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí), nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom (údaje o pridanej hodnote za jednotlivé stredné školy v predmete slovenský jazyk si môžu návštevníci portálu pozrieť za niektoré roky osobitne v profile každej strednej školy). Rebríčky tak nemusia plne vypovedať o kvalite školy, môžu však byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy a najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl. Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach či projektoch, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov, o atmosfére a šírených hodnotách v škole a pod.
Zapojte sa do hodnotenia škôl aj Vy
Pripomíname, že hodnotiť školy môžu aj návštevníci portálu – pozývame rodičov žiakov, aby sa do hodnotenia na jednoduchej škále 1 až 5 hviezdičiek zapojili a pomohli vytvoriť čo najširšie hodnotenie práve tých aspektov škôl, ktoré v súčasnosti nie je možné až tak dobre opísať merateľnými (číselnými) ukazovateľmi zbieranými a prezentovanými na portáli. Hodnotiť možno nielen celú školu, ale zvlášť štyri rôzne aspekty škôl:
Dušan Zachar, INEKO
Ďakujeme, že nás podporíte.
Partnermi projektu sú: Republiková únia zamestnávateľov, Asociácia strojárskeho a elektrotechnického priemyslu a IT Asociácia Slovenska.